Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Elektromateriál - diskuse o materiálech a jejich použití => Téma založeno: billy_86 07.06.2010, 15:03



Název: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: billy_86 07.06.2010, 15:03
Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru,
když tam není nikde vyznačena.
Bude vadit když ho nahradím kondenzátorem, který má 16μF?
Původní měl 12μF.


#105#


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Lukáš Malík 07.06.2010, 22:42
To myslíte jako kde má + a - ? Tak to bude u střídavé složky nejspíš jedno, ne?  (norm)
Jinak by to bylo vyznačeno.


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Václav 3 08.06.2010, 07:41
Hodnota motorového kondenzátoru je předepsána výrobcem motoru, nebo v případě použití třífázového motoru na jednofázovou síť vypočítána či zjištěna měřením proudu a napětí na vinutích a není ji vhodné zvyšovat ani snižovat. Ve Vašem případě bude motor na příslušném vinutí přetížen. Kondenzátor určený pro provoz na střídavý proud není polarizován a tudíž se polarita nevyznačuje a nemělo by to praktické využití, jak již napsal kol. Malík.


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Martin Kurka 08.06.2010, 08:18
Vážený pane billy_86,
i když se pro krátkodobě připínané rozběhové kondenzátory (připínané a odepínané odstředivým spínačem) používají elektrolytické kondenzátory, musí být ve speciálním, tzv. bipolárním  provedení.
Bipolární elektrolytický kondenzátor lze nouzově nahradit dvěma sériovými elektrolytický mi kondenzátory, každý antipalarelně překlenutý diodou, která snese prvotní připnutí kapacity na zátěž (rozběhový proud je omezen jen činným odporem vinutí).
Polarita rozběhového kondenzátoru při připojení na motor je tedy prakticky libovolná.

Ostatní trvale připojené rozběhové kondenzátory musí být pro daný účel speciálně vyrobené (v katalogu uvedeno "rozběhový kondenzátor"),  jinak nemají dlouhou životnost. Musí být regenerativní, tzn.,  že jsou elektrody z pokovené fólie a případný průraz na elektrodách se lokálně samočinně vypálí, samozhasí a kondenzátor pracuje dále jen s mírňounce nižší kapacitou (provedení metalizovaný polyester, nebo metalizovaný papír). Dále musí z konstrukčního hlediska trvale přenést střídavý proud, což předpokládá kvalitní velkoplošné napojení elektrod na vývody (aby se při zapojení neutavily) a provedení s dostatečným ochlazováním (nejčastěji větší povrch a hliníkové pouzdro). A musí mít vybíjecí odpor a případně i pojistku proti zkratu.
 
Jednoduchá zkouška kapacity kondenzátoru je přímé připojení na síť 230V a měření procházejícího proudu.
I[A] = 0.0723 * C[uF]
Pro domácí účely je jako zdroj náhradního kondenzátoru nejlepší sběrna elektroodpadu a vybrakovaná nějaká starší automatická pračka.
Nejlepší zdroj rozběhových kondenzátorů pro profi je firma Elektronické součástky Ostrava.

Podle kapacity 12uF jde asi o trvale připojený rozběhový kondenzátor.
Při zvýšení kapacity kondenzátoru z 12 na 16uF patrně nic na 80% nepokazíte, ale pečlivě zkontrolujte oteplení motoru po delším běhu a proud pomocnou fází, který nesmí překročit povolený štítkový proud pomocné fáze. Nejlepší je kapacitu dodržet, mírně lepší než vyšší kapacita je ji dát mírně nižší, pokud se motor spolehlivě rozbíhá i se jmenovitou zátěží. 
Vzhledem k běžné dostupnosti rozběhových kondenzátorů se snažte kapacitu dodržet a 16uF použít jen jako překlenovací řešení opravy.


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Daniel Reiský 08.06.2010, 21:34
Využiji tohoto tématu.
Shodou okolností mi na kompresoru s motorem 230V, 1.5kW, 2850ot/min "odešel" kondenzátor. Nyní nevím, jestli se jedná o rozběhový nebo běhový. Jeho původní kapacita byla 30uF/450V. Hledal jsem na netu pomůcky pro výpočet, neboť se mi to zdálo málo. Motor se od začátku neochotně rozbíhal a při velkém zatížení, když docházelo k naplňování vzdušníku se zadusil apod. Našel jsem např. stránky:

kde pro rozběhový kondenzátor je vypočítaná kapacita 270uF a pro běhový 90uF. A teď babo raď. Rovněž již zde v minulosti zmiňovaný vzoreček C=70*P(kW) vychází tedy 105uF.
Uměl by někdo s kolegů poradit jakou zvolit kapacitu a zda-li jde o rozběhový nebo běhový kond?  


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Martin Kurka 08.06.2010, 22:06
Vážený pane Reiský,
Vaše otázka je spíš na nové vlákno.
Kompresory poháněné jednofázovým motorem (zejména bezmazné zubařské) mají ve valné většině odlehčovací elektromagneti cký ventil a zpětný ventil. Odlehčovací ventil je v klidu otevřený, odvzdušní válce a zpětný ventil nedovolí válce naplnit vzduchem zpětně z naplněného vzdušníku. Kompresor se tedy rozebíhá prakticky bez zátěže a stačí mu pro lehký rozběh jen běhový kondenzátor. Vše za předpokladu, že je odlehčovací i zpětný ventil v pořádku. Jinak jde o těžký rozběh a jeho tíže je úměrná tlaku (protitalku) ve vzdušníku.
Kompresor s odvzdušňovavím ventilem se projevuje krátkým ostrým syknutím při rozběhu motoru. Elektromagneti cký ventil je navíc konstrukčně nebo elektricky mírně zpožděn a prvotních nekolik zdvihů pístu kompesoru uniká z válce do atmosféry odlehčovacím ventilem což vytvoří charakteristic ké vzrůstající syknutí ukončené cvaknutím.
Takže pro velikost kondenzátoru je nutné zjistit prvotně konstrukci kompresoru a seřízení hystereze tlakového spínače - velikost kondenzátoru pak může být s rezervou dostatečná.
  


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Daniel Reiský 08.06.2010, 22:34
Takže pro velikost kondenzátoru je nutné zjistit prvotně konstrukci kompresoru a seřízení hystereze tlakového spínače - velikost kondenzátoru pak může být s rezervou dostatečná.
Šlo mi spíše o to, jestli něco zkazím větší kapacitou, tedy např. 50 - 60uF ? Cenový rozdíl není nijak velký, ale nevím, jaký to bude mít vliv na motor. Může se poškodit?   


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Václav 3 09.06.2010, 04:54
Dobří výrobci a dodavatelé rozlišují ve své nabídce kondenzátory motorové rozběhové (pro krátkodobý provoz) a běhové (určené pro trvalé připojení k síti 230V),  ty lze také použít jako kompenzační v zářivkových tělesech s klasickým tlumivkovým předřadníkem.

Jak zjistit, zda je kondenzátor běhový, nebo rozběhový - jednoduše měřením napětí na jeho vývodech, protože v případě rozběhového kondenzátoru dojde k jeho odpojení obvykle odstředivým spínačem (bývá slyšet charakteristic ké zavrzání tohoto mechanismu při rozběhu a někdy i při doběhu po vypnutí motoru),  běhový kondenzátor je připojen trvale. 

Hodnotu kondenzátoru doporučuji dodržet v toleranci maximálně + 10%,  při problémech s rozběhem bych nejprve přeměřil skutečnou hodnotu kondenzátoru, protože je velice často výrazně menší, než je udávaná hodnota. Na vině je samozřejmě regenerační schopnost kondezátorů a postupné vypalování vodivé části folie u většiny dovozových kondenzátorů včetně italských, které se zde vyskytují nyní nejčastěji.

Český výrobce ES Ostrava dodává výrazně lepší kvalitu, ovšem málo kdo z obchodníků je má ve svém sortimentu, takže je nejlepší se obrátit přímo na výrobce, který je ochotný a dodává i kusová množství poštou na dobírku.

 Například nedávno jsem měnil v asi 20ti  přesně dvouletých (jaká nápadná shoda se záruční lhůtou) zářivkových tělesech s tlumivkami kompenzační kondenzátory a všechny měly při proměřování kapacitu menší než poloviční oproti štítkové hodnotě!


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Martin Kurka 09.06.2010, 08:07
Vážený pane Reiský,
vzorce pro výpočet běhového kondenzátoru jsou empirické, doladění velikosti kapacity provádí výrobce jednofázových motorů na zkušebně tak aby z jedné strany se spolehlivě motor rozeběhl v předepsaném rozsahu zátěže a z druhé strany, aby nedcházelo k přetížení rozběhové fáze velkým procházejícím proudem. Výsledek svého snažení výrobce najdete na štítku jednofázového motoru, kde je uvedena předepsaná hodnota kapacity.
Kapacita běhového kondenzátoru u motoru s jedním kondenzátorem je vždy kompromis. Je to vidět i na tom, že pokud je motor vybaven dvěma kondenzátory - běhovým a zároveň rozběhovým kondenzátorem (ten druhý spínaným odstředivým spínačem) je velikost běhového kondenzátoru menší, než u motoru, kde běhový kondenzátor slouží i jako rozběhový (motor bez odstředivého spínače).
Kapacita běhového kondenzátoru u jednokondenzát orového jednofázového motoru je navržena spíš k na horní hranici možného rozsahu kapacity. Dá se předpokládat, že větší hodnotou kondenzátoru motor poškodíte, nebo přetížíte a navíc se můžete dostat k takovému tvaru eliptického pole motoru, že se motor bude rozebíhat pouze s menší zátěží, než by byl schopen s menší kapacitou kondenzátoru.
Rozhodující je štítkový údaj motoru, zde se dočtete i proud, který by měl procházet rozběhovým vinutím.
Z těchto důvodů kapacitu běhového kondenzátoru vám rozhodně nedoporučuji zvyšovat .
 


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Šipeky Michal 09.06.2010, 08:40
Dovolím si rozvinúť otázku o kapacite. Známemu odišlo pri záplavách malé čerpadlo na vodu o výkone 850W, na 230V. Bol to výrobok lacnej značky a fungoval cca 2 dni.  ;D  Pred tým stálo čerpadlo na poličke 5-6 rokov, takže po záruke... Priniesol kondenzátor vo forme čierneho zuhoľnatelého valčeka, že taký potrebuje. ;D Skúšal som počítať a dopracoval som sa k hodnote 51- cca60 mikroF, podľa toho na akej stránke som našiel aký vzorec. Taký kondenzátor je však taký veľký, že sa do čerpadlo nezmestil ani náhodou. Nechal som to teda tak, chcel som iba pomôcť... Kolega v práci však kondík (skôr smradľavý uhlík) jemne očistil a spoločne sme sa zhodli, že bol 16 mikroF / 400V. Moja otázka znie, či je to vôbec možné, lebo to popiera akékoľvek výpočty? A ešte, ak by sa čerpadlo opravovalo, akú kapacitu použiť? Schému čerpadla som na internete nenašiel...


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Martin Kurka 12.06.2010, 21:38
Vážený pane Šipeky, to je s podivem, že kondenzátor tak zuhelnatěl, proud kondenzátorem by měl být omezen odporem pomocné fáze a čekal bych, že kondenzátor se přeruší nebo zkratuje, než že by zuhelnatěl - to bych čekal dříve zuhelnatění vinutí netočícího se motoru.
Ale to jen tak mimo.
Přikládám katalogový list 1f motorů Siemens, u cca 850W je běhově-rozběhový kondenzátor 18-20uF pro dvojkondenzáto rový 850W motor je běhový kondenzátor stejný a rozběhový 60-70uF. (Siemens má tedy shodnou kapacitu běhových kondenzátorů i u motorů s odstředivým spínačem a rozběhovým kondenzátorem.)
Vámi vypočítaný kondenzátor50-60uF by se už musel u motorů Siemens odpínat odstředivým spínačem a stačí vám tedy kondenzátor 18-20uF
Mj. velikost kondenzátoru by určitě šlo odhadnout z rozměrů porovnáním s katalogem. Objem kondenzátorů na napětí 250V ef se nebude od různých výrobců lišit natolik, abyste se netrefil do hodnoty (nebo se spletl nejvýše o jeden stupeň). Dá se předpokládat, že laciný výrobce bude mít kondenzátor ošizenější a tedy objemově menší. Jste-li při určování nového kondenzátoru podle objemu spáleného kondenzátoru  na hranici mezi dvěma velikostmi, volte tedy kapacitu vyšší.
Obecně odstředivá čerpadla a ventilátory mají kavadratickou zatěžovací charakteristik u, záběrový moment poháněcích elektromotorů tedy může být poměrně malý, motor se i při menší kapacitě bude rozebíhat spolehlivě.


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Šipeky Michal 14.06.2010, 08:24
Vážený pán kurka, viem, že sa to na tomto portále moc "nenosi" no ďak.u.jem vám za váš čas a odbornú konzultáciu. S kolegom sme zohnali kondenzátor parametrov aké požadoval majiteľ a odovzdali sme mu ho. Čerpadlo mu niekto opraví...


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Rudolf Šála 14.06.2010, 23:28
Kondenzátory jsou polarizovány u ss obvodu ale u stříd. jsou bipolární. Mělo by to na něm bý napsané ne? (+ a -) u nových kondíku, myslim všeobecně by pak měl být plusový vývod delší


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Daniel Reiský 15.06.2010, 08:46
u nových kondíku, myslim všeobecně by pak měl být plusový vývod delší
To platí pouze u elektrolytický ch kondenzátorů na malé napětí s drátovými vývody, jinak jsou vývody stejné (např. snap-in, FAST ON, kabelový vývod apod.) a polarita je vyznačena na pouzdře či u vývodů. Většina neelektrolytic kých kondů na vyšší napětí nemá značení vůbec a jsou primárně určeny pro použití v obvodech stř. napětí.


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Jan Nevoda 30.01.2017, 09:34
Marně pátrám na stránkách ZSE po klasických vybíjecích odporech. Mají tam pouze RYCHLOVYBÍJECÍ ODPORY, SÉRIE RD určené k připojení na rozpínací kontakty stykače, tzn. nejsou trvale připojeny ke kondíkům i za provozu, jak tomu bývalo dříve a jak to i já potřebuji.

Poradí někdo typ odporů, který se dá koupit k těmto kondenzátorům ZSE 12,5 - 25kVAr ? ?

Kompenzace je osazena řadou stykačů Benedikt-Jäger K3 . . . . . ,  kde jsou i pomocné kontakty, které spínají s mžikovým předstihem tlumící odpory, které jsou součástí těchto stykačů, ale neslouží k vybíjení kondenzátorů.. .
Mimochodem zhotovitel kompenzace (firma) se evidentně před lety nenamáhal osadit baterie kondíků vybíjecími odpory, až na dva kondíky z 90. let NEnové při instalaci, které tyto odpory obsahovaly již standardně od výrobce ZES.

Děkuji.


Název: Re: Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
Přispěvatel: Martin Kurka 30.01.2017, 12:49
U moderních kondenzátorů ZEZ Silko jsou vybíjecí odpory standardně osazeny, jen nejsou viditelné.
O stavu vybíjecího odporu se dá přesvědčit nabitím kondíku ss proudem přes diodu a žárovku a pak měřením poklesu napětí multimetrem se slušným vnitřním odporem. Napětí na kondenzátoru po vypnutí nabíjení musí klesnout z plného napětí kondenzátoru podle normy do 1 minuty pod 50V.
Vybíjecí zařízení u kompenzačních kondenzátorů musí během 1 minuty snížit hodnotu zbytkového napětí pod 50V - viz ČSN 35 7141/1987   čl.2.12

Takže pro kondenzátor25k VAr/400V tj.  3x165uF/400V vychází odpor cca 3x150-180kOhm/1W.

Některé multimetry by u dobře vybitého kondíku mohly tento paralelní odpor po cca 1 minutě měření i naměřit.