Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => JAK TO MÁ BÝT? - projekty, návrhy, rozpočty => Téma založeno: Zdeněk Mancl 12.08.2009, 16:35



Název: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Zdeněk Mancl 12.08.2009, 16:35
Nedávno jsem byl požádán o revizi elektroinstala ce v servisní autodílně. Přišel jsem tudíž na místo ve fázi, kdy už byl třeba kolaudovat. Když jsem se trochu „porozhlédl“ zjistil jsem, že projektová dokumentace je pouze pro stavební povolení, takže štěstí bylo, že instalaci prováděli zkušení elektrikáři, kteří si mnohé vyřešili sami. Jako ve většině případů, kam přijde revizák jako poslední, jsem postrádal základový zemnič. Vzhledem k tomu, že stavba byla v provedení opláštěné ocelové konstrukce zachránili jsme ještě hlavní pospojování, (OK, plynovod…) ovšem připojené pouze na PEN přípojnici bez možnosti připojení k zemniči. (O dodatečném zřízení zemniče do vybetonovaných okolních ploch nemohlo být řeči)
A nyní k tomu, co mě trápí: V dílně jsou instalovány 3 autozvedáky. Přívody pro pospojení v podlaze již nikdo neudělá (jak by to bylo ideální, kdyby se byly „vytáhly“ při betonování podlahy od základového zemniče, kdyby existoval!!). Zvedáky samy o sobě jsou dost masivní konstrukce, i když přívod k nim je 5x2,5 měď. Vzhledem k vnějším vlivům pro prostor dílny není nutné provádět zvýšenou ochranu – je tedy nutné pospojovat tyto zvedáky dodatečně nějakým náhradním způsobem?? (vzhledem k dispozičnímu uspořádání mně přijdou možné varianty řešení dost krkolomné a komplikované)

#112#


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Kamil Novák 13.08.2009, 09:36
.... jsem postrádal základový zemnič. Vzhledem k tomu, že stavba byla v provedení opláštěné ocelové konstrukce zachránili jsme ještě hlavní pospojování, (OK, plynovod…) ovšem připojené pouze na PEN přípojnici bez možnosti připojení k zemniči.

Hlavní pospojení bez vývodu od uzemnění ?  :o
Můžete napsat, jak se tam ochrana při poruše jmenuje ?  ??
 
Vzhledem k vnějším vlivům pro prostor dílny není nutné provádět zvýšenou ochranu – je tedy nutné pospojovat tyto zvedáky dodatečně nějakým náhradním způsobem?? (vzhledem k dispozičnímu uspořádání mně přijdou možné varianty řešení dost krkolomné a komplikované)

Odpověděl jste si sám - prostory normální = základní ochrana.

V případě, že jsou zvedáky v dosahu buď vzájemně nebo vůči jiným neživým nebo okolním vodivým částem, bych si pro jistotu změřil přechodový odpor mezi těmito částmi a porovnal jej s ČSN 33 2000-4-41 ed.2 čl.415.2.2.


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: František Šohajda 13.08.2009, 10:02
Třeba chce tazatel udělat ochranu neuzeměným místním pospojováním??
Podle ČSN 33 2000-4-41,ed.2,čl.C.2...... ::)


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Miroš Jan 13.08.2009, 16:55
To : Zdeněk Mancl

Odpověď je jednoduchá, v autodílně není nutné doplňující místní pospojování. :)


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Zdeněk Mancl 17.08.2009, 12:49
To Novák:
Nechtěl jsem vyvíjet novou ochranu ani nějaký hybrid, jen jsem se snažil vzniklý stav (když majitel rezolutně zamítl dodatečné zřízení uzemnění) alespoň částečně zlepšit. Myslím si, že jsem vzájemným pospojením ocelové konstrukce a plynovodu s PEN přípojnicí nic nezkazil, nazvěme to třeba vyrovnání potenciálů.
Spíše se mi jednalo o ty zvedáky, ale dodavatel, který prováděl montáž připojil 5 fousů z přívodu, zařízení "rozchodil" a nic moc víc ho nezajímalo.
                       S těmi základovými zemniči je problém. Stavaře to nezajímá, elektrodozor na stavbě je spíše vzácnost a přítomnost elektrikáře, když se dělají základy spíš vzácnost. Jaké jsou Vaše zkušenosti?

To Šohajda: Pochopil jsem správně humornou nadsázku? Pak jsem rád, že i elektrikařina jde brát s humorem. Jinak jsem ale měl na mysli doplňující místní pospojování.


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Kamil Novák 17.08.2009, 14:50
Nechtěl jsem vyvíjet novou ochranu ani nějaký hybrid, jen jsem se snažil vzniklý stav (když majitel rezolutně zamítl dodatečné zřízení uzemnění) alespoň částečně zlepšit.

Ale tady nejde o nějakou novou ochranu nebo hybrid. Ochranné uzemnění je jen jedním z opatření pro zajištění Ochrany při poruše (před dotykem neživých částí).


...když majitel rezolutně zamítl dodatečné zřízení uzemnění

Je to věc každého, ale v takovém případě bych asi já rezolutně odešel.
Když je někdo takový chytrolín nebo škudlil, že nepotřebuje buď projekt vůbec a nebo si jej nechá načmárat od dalšího chytrolína špatně, tak ať si to teď užije.  (zliskat)
A nebo se můžete pokusit nepřítomnost uzemnění zdůvodnit pomocí čl.411.4.1 v ČSN 33 2000-4-41 ed.2. Ale to znamená měření a výpočty navíc a tudíž i vyšší cenu za revizi.  o:-)
Jestli jde opravdu o škudlila,tak bych se obával potíží s úhradou a tak mi opět vychází jako nejlepší varianta : Kdo uteče, vyhraje.

S těmi základovými zemniči je problém. Stavaře to nezajímá, elektrodozor na stavbě je spíše vzácnost a přítomnost elektrikáře, když se dělají základy spíš vzácnost. Jaké jsou Vaše zkušenosti?

Prakticky stejné, i když se mi zdá, že se situace postupně lepší.  :(
Zvlášť když je dodavatel v časové tísni pod horzbou penále, tak jde vykopat rýha pro uzemnění okolo domku včetně položení pásků a zasypání i za 1 den.   :o
A pak už se mu dlouho nestane, aby na vhodné uzemnění nepomyslel včas.  :D


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Michal Kolesa 17.08.2009, 15:03
Kdyby se to z iniciativy pospojilo, hrozil by úraz elektrickým proudem ?


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Lubomír Jindra 17.08.2009, 20:50
Kdyby se to z iniciativy pospojilo, hrozil by úraz elektrickým proudem ?

Pokud by se TO všechno pospojilo, pořád potřebujete TO všechno spojit i se zemí, protože jinak by se mohlo na TOM všem, vobjevit nebezpečné napětí právě proti zemi. No a protože lidé jsou potvory a nejraději ze všeho stojí nohama na zemi a rukama porát šmátrají kolem sebe, je potřeba zařídit vše tak, aby přitom šmátrání nedostali pořádnou mrdu.

Proto je třeba spojit TO vše se zemí, nejlépe se základovým zemničem, který chudák pan Mancl postrádá. Nyní je v podobné situaci, jako by jste chtěl pigmejovi z Afrických savan vysvětlit, jak moc důležitý je blinkr u auta. (pigmej = ing doc mgr Stavitel csc)


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Michal Kolesa 18.08.2009, 03:54
To je jasný, že to musí být pospojeno a spojeno se zemí. Tak podroně se mi to nechtělo rozepisovat


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Zdeněk Mancl 18.08.2009, 18:31
To: Lubomír Jindra

To jste měl na mysli zřizovat samostatný zemnič pro každou koupelnu??
Já bych TO zase až tak nedramatizoval, pořád v celém objektu funguje ochrana samočinným odpojením, neboť lano Cu 16mm2, kterým je připojená ocelová konstrukce  a plynovod k PEN přípojnici v hlavním rozvaděči určitě v případě poruchy při impedanci smyčky 0,18 zafunguje. Na nezbytné uzemnění jsem provozovatele pochopitelně upozornil.


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Jan Franěk 18.08.2009, 21:55
Zkuste se podívat do návodu od mašim v dílně. Mělo by tam být i správné zapojení k siti. Třeba tam bude i napsaná potřeba pospojení.
Možná i na strojích budou svorky určené k ochrannému pospojení.

Jen nechápu přístup majitele. Bude to právě on ,  kdo bude pořád opřený o hever, zouvák a pod.


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Lubomír Jindra 19.08.2009, 00:43
To jste měl na mysli zřizovat samostatný zemnič pro každou koupelnu??

Co je to "samostatný zemnič pro každou koupelnu"?  :-\ Pokud hovoříte o umývárně ve "Vaší" autodílně, tak jistě bude předepsána v projektu doplňková ochrana doplňujícím ochranným pospojováním.

Já bych TO zase až tak nedramatizoval, pořád v celém objektu funguje ochrana samočinným odpojením, neboť lano Cu 16mm2, kterým je připojená ocelová konstrukce  a plynovod k PEN přípojnici v hlavním rozvaděči určitě v případě poruchy při impedanci smyčky 0,18 zafunguje. Na nezbytné uzemnění jsem provozovatele pochopitelně upozornil.

Jaké zvedáky konkrétně máte na mysli?
Když jsme před rokem a půl prováděli větší dílnu, měli tam jak posuvné zvedáky připojené šňůrovými přívody, tak zvedák pevně uložený v podlaze. Ty pohyblivé zvedáky žádné doplňující ochranné pospojení neměly, protože ovládací jednotka + ty čtyři zvedáky bylo připojeno jedním pohyblivým přívodem do zásuvky 400V. Zvedák pevně uložený v podlaze doplňující ochranné pospojení měl.
Pokud ještě není hotová povrchová úprava podlahy, možná by to šlo zaříznout?


Název: Re: Je nutné provádět v autodílně doplňující místní pospojování?
Přispěvatel: Zdeněk Mancl 02.09.2009, 13:17
Jedná se o pevně namontované zvedáky masivní konstrukce - výška cca 3m. Do návodů k mašinám, jak radí kolega Franěk, jsem se díval pochopitelně v první řadě. Žádná zmínka o pospojení tam nebyla, snažil jsem se tedy najít připojovací místo (šroub) na vlastní konstrukci, ale nic jsem neobjevil. Vrtat do stojanu považuji za kaskadérství, je tam řetěz pohonu, hadičky, trubičky.... a navíc bych se obával ztráty záruky, pokud by dodavatel zjistil takový zásah. Říznout do podlahy by se možná dalo, ale co dál? Možná jsem zpočátku neuvedl, že každý přívod ke zvedáku je zapojen za samostaným chráničem, takže bych to dál asi neřešil. Jinak díky za názory.