Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Rudolf Parisch 19.04.2009, 10:37



Název: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Rudolf Parisch 19.04.2009, 10:37
Hlavní jistič pro vodárnu před měřícimi hodinami : Deon - In=60A, Uc=AC 690V 50Hz, >---300A, IEC 947-2, 10835/96

Potom vedení asi 300m, na pojistky
 
V rozvodně vodárny hlavní jistič : Deon J21U - 50A, In 120A, Un 660, 50Hz,
                      jistič pro motor:   Deon J21U - 50A, In 120A, Un 660, 50Hz, 1
 
Motor:         SZE Asynchronní 3f, stator trojúhelník 380V 60A, 30kW, 40 HP, 2955 min.

Čerpadlo kluzné:    2900min, 25l/s, P 28kW

Tlak má být údajně 5 atmosfér v podstatě rovina, DN 150.
 
Rozběh původní   - hvězda 10s, prodleva 0,2s, trojúhelník - padá hlavní jistič před hodinama

Rozběh po úpravě     - hvězda 15, prodleva 0,1s, trojúhelník - stále padá hlavní jistič  před hodinama
 
Za hlavním stykačem je motorová ochrana nastavená na 37A a ta drží.
 
Při rozběhu do hvězdy je odebíraný prod 108A, poté klesá velmi rychle až na stabilních 20A, při rozpojení hvězdy vše OK při spojení do trojúhelníku spadne jistič před hodinama ostatní drží.
 
Jednou, když se to podařilo rozběhnout jsem měřil na všech fázích stejný proud a to od 70A až do 55A, když se to ustálilo a vše fungovalo jak mělo
 
Je tam problém v tom, že čerpadlo ani netlačí do systému protože klapka je ještě zavřená. Ta se otvírá až po rozběhnutí do trojúhelníku, protože s tím měli problém už dříve, když rozbíhali motor do otevřené klapky tak to vypadlo, proto se zvolila varianta, že čerpadlo bude tlačit do zavřené klapky, když už se to rozběhne tak to všechno funguje dobře, průměr roury je DN150.
 
Když jsem pustil čerpadlo do hvězdy a otevřel klapku, aby tlačilo do systému tak mu padali otáčky podle otevření klapky a když klesly tak mám pocit že vypadla ta motorová ochrana 37A.

Nemá někdo s kolegů zkušenost co by toto mohlo způsobovat ??  (wall)


#105#


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: IM 19.04.2009, 11:37
Nejsem žádný pohonář, ale podle toho co uvádíte, váš hlavní jistič 60A má malý jmenovitý proud.
Ze strany sítě je obrácená selektivita, máte řazení 60A, 120A, 120A, ochrana YD 37A. Přepočtený proud ochrany je 63A, proud hl. jističe 60A. Zde vidím problém. Kabely které neuvádíte, musí odpovídat jištění atd.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Tomáš Spočtený 19.04.2009, 11:46
Motorová ochrana je vyrobená tak, aby počáteční nadproudy při spouštění motorů nechala bez povšimnutí.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 19.04.2009, 15:01
Nepíšete, jestli se jedná o nové zařízení, nebo poruchu ve stávajícím stavu.
Zkuste se podívat jak je provedena kompenzace účiníku. Je možné, že je mimo provoz. Padání jističe pak může být způsobeno jalovými proudy, které sice práci nekonají, ale jistič je zatěžován.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Georgis Fasulis 19.04.2009, 17:47
Hlavní jistič je stejný jako jistič motoru. Není tam tedy zajištěna selektivita, takže se není proč divit, že padá hlavní jistič a ne ten u motoru.

Záleží na charakteristik ách jističů. Jestli je ten hlavní jistič s charakteristik ou vedení a k tomu je v objektu při rozběhu už nějáká další zátěž, není divu, že padá.

Také mě překvapuje ta doba rozběhu. Podle mých zkušeností by čerpadlu 30kW mělo stačit na rozběh pár sekund - cca 3s.

Doporučuji hlavní jistič zvýšit. Nebo vyměnit za jistič s charakteristik ou, která vyhoví.
Zkuste si to celé dát do Sichru - tam můžete zadávat jednotlivé jističe a jejich spouště a podle spouštěné zátěže pak vidíte, zda vám jistíci prvky vyhovují nebo ne. Včetně správné selektivity.

V prvé řadě bych ale zkusil snížit tu dobu rozběhu ve "Y" na těch pár sekund, jak jsme psal. Během příliš dlouhé doby rozběhu se kvůli nadproudu už tepelné ochrany dost nahřejí a při přepnutí do "D" pak nevydrží.
Mohlo by to pomoci a nic to nestojí. Jak se říká - za pokus nic nedáš.  :)


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Ivan Polínek 19.04.2009, 21:20
Nepíšete v jakém momentu dochází k vypnutí, předpokládám při přepnutí na trojúhelník, jaký je typ jističe před elektroměrem a jak má nastavenou zkratovou ochranu. Zkratová spoušť hl. jističe před elektroměrem bude nastavená min na 3In=180A, což by mohlo stačit na rozběh motoru 30kW.Jm. proud hl. jističe je na hranici při max využití výkonu motoru.
Čas přepnutí nastavit asi o 2s delší než je doba do ustálení při rozběhu do hvězdy. Delší doba způsobí ohřátí tepelné ochrany motoru. Např. rozběh motoru do ustálených otáček při hvězdě je 3s, nastavit 5s.
Provést optimální zapojení motoru při rozběhu hvězda-trojúhelník dle přiloženého obrázku. Při optimálním zapojení dochází k menšímu proudovému rázu při přepnutí na trojúhelník.
Pokud toto nepomůže provést výměnu hl. jističe před elektroměrem.
   


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Lubomír Jindra 19.04.2009, 22:15
Píšete že občas se to rozeběhne, tak napíši jednu zkušenost, možná vám to pomůže:
Motor na kompresoru asi 15kW Y/D spouštění. Rozběh do Y v pořádku, ale při přepnutí do D nastalo slyšitelné snížení otáček, až po chvilce došlo k vybavení ochrany. Asi jeden z deseti pokusů se povedl a motor běžel i po přepnutí do D ok. Čímpak to bylo? Stačilo dotáhnout spoje na trase hlavní rozvodna -> motor a ta byla přitom vzdálená co by prázdným kelímkem od kafe dohodil  :D

Přestože spoje vypadali vizuálně dobře, tak za léta provozu se vytvořil nějaký přechodový odpor, který ještě nevadil při rozběhových proudech do Y, ale asi už vadil v momentu přepnutí do D - koukal jsem na to tehdy jak vrána, taková zvláštní rovnováha ;) Žádné nastavení času běhu do Y také nepomáhalo.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Milan Karvánek 19.04.2009, 22:21
TO: Polínek> zeptám se jako trupka, jak vypadá optimální zapojení uvnitř rozvaděče, tedy na kontaktech stykačů? Jen bych se rád ujistil jestli standardně používám zapojení optimální  :) .


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Ivan Polínek 20.04.2009, 08:06
To Karvánek:píšu o optimálním zapojení motoru, t.j. připojení kabelů mezi rozvaděčem a motorem - viz obrázek  (norm). V rozvaděči bývá výstup ze stykačů na svorky standardně v pořadí L1,L2,L3;L1,L2,L3.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Kamil Novák 20.04.2009, 10:22
To Karvánek:píšu o optimálním zapojení motoru, t.j. připojení kabelů mezi rozvaděčem a motorem - viz obrázek  (norm). V rozvaděči bývá výstup ze stykačů na svorky standardně v pořadí L1,L2,L3;L1,L2,L3.

A v čem je toto řazení fází (L1,L2,L3;L1,L2,L3) méně optimální ?  :-\


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Ivan Polínek 20.04.2009, 11:39
To Novák:při standardním zapojení dochází k většímu proudovému rázu při přepnutí na trojúhelník (ověřeno měřením). Při běžném jištění s rozběhem nebývá problém, ale p. Parisch je omezen charakteristik ou hl. jističe na přívodu.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: František Bernard 20.04.2009, 12:47
Jističs J21U 50A - A znamená motorovou charakteristik u.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: IM 20.04.2009, 13:59
Tazatel ale neuvádí, že jistič, který mu vypadává má motorovou charakteristik u. Neuvádí žádnou. Právě naopak, z toho že je před měřením, lze usuzovat, že má char. vedení a to může být, vzhledem k proudu 60A, důvod vypadávání.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Rudolf Parisch 20.04.2009, 20:40
... na štítek na hlavním jističi bylo špatně vidět přes krycí plech ,který byl zablombovaný ... chtěl jsem se vyhnou odblombování ... ale nakonec na něj dnes došlo .... jistič má In 60A ,  a v rozvodně vodárny je In 120A ,  ....zítra provedu zkoušku s jističem 200A tak dám vědět jak jsem dopadl .

... zatím děkuji všem kolegům za jejich cenné rady  (poklona)


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 21.04.2009, 06:46
Je třeba si uvědomit, že před zvýšením proudové hodnoty jističe by se měla ověřit velikost impedance por.smyček aby byly dodrženy podmínky automatického odpojení. Delší vedení, trafo může být daleko, atd...


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Milan Karvánek 22.04.2009, 20:02
To Novák:při standardním zapojení dochází k většímu proudovému rázu při přepnutí na trojúhelník (ověřeno měřením). Při běžném jištění s rozběhem nebývá problém, ale p. Parisch je omezen charakteristik ou hl. jističe na přívodu.
TO: Polínek> tohle mě ale fakt zajímá a rád bych pochopil proč, takže k tomu potřebuji vidět celé schéma rozběhu, protože pouhým přehozením svorek nebo vodičů na jedné straně, tedy směrem k motoru ještě nemusíme nic vyřešit, když nevíme jak je to zapojené uvnitř spouštěcího rozvaděče. Takže fakt moc prosím o kompletní schéma, případně o obě, aby se dalo porovnat které zapojení je vhodnější a proč.


Název: Re: Proč padá hlavní jištění motoru a ne jistič a motorová ochrana k tomu určené?
Přispěvatel: Rudolf Parisch 22.04.2009, 21:02
Takže po připojení nalyzátoru sítě bylo zjištěno ,že při přepnutí z hvězdy na trojúhelník vyskočí odběr motoru na 82A na fázi .... to už jistič ,který toho měl víc než dost za sebou a hlavně charakteristik u pro vedení ,nezvládl .....

ještě jednou všem díky ....

a připojuji se k panu Karvánkovi ...také by mě zajímal důvodo čím dosáhnu prohozením vodičů ?  ??