Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Zbyněk Hála 05.02.2009, 16:04



Název: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami?
Přispěvatel: Zbyněk Hála 05.02.2009, 16:04
Zámořský dodavatel dodal 3f motor 2,2kW jištěný 3 samostatnými pojistkami 15A/gG a chráněný nadproudovou ochranou 5-12A.  Štítkový proud motoru je 3,5A na 3x380V, motor je připojen 3m dlouhým kabelem k rozvaděči (bez N),   žádné hlídání výpadků fází nebo obráceného sledu. Při výpadku 1 pojistky nevybavila nadproudová ochrana nastavená na 5A a motor shořel. Dodavatel tvrdí, že 3f jistič nebo motorový spouštěč není nutný, vše ochrání pojistky a nadproudová ochrana. Osobně bych tam dal jistič a hlídač fází bez váhání, ale je to zásah do zařízení bez schválení dodavatelem. Je toto zapojení v pořádku dle EN/ČSN nebo se musí použít jistič/motorový spouštěč.


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 05.02.2009, 17:53
Kombinaci pojistek a nadproudové ochrany postačí. Podmínka je, aby nadproudová ochrana byla nastavena na jmenovitý proud motoru.

Zničený motor bych bez váhání reklamoval u vašeho dodavatele a požadoval výměnu ochrany.

Při výpadku 1 fáze vzroste proud ve zbývajících. Správně nastavená ochrana musí tento nadproud včas vypnout.


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Zbyněk Hála 05.02.2009, 18:13
Také jsem si myslel, že by to mělo vypnout, ale na 2. (stejném, ale 1 rok starém) zařízení došlo k výpadku fáze a motor běžel bez problémů dál, dokud jsem jej nevypnul. Vyjmul jsem jednu pojistku a testoval chod motoru na 2 fáze při ochraně nastavené na 5,5A (změřený proud ve fázích 4,7-4,9A). Motor běžel, ochrana nic neodpojila. Při zkušebním zapojení 3f jističe  C10 a simulovaném výpadku 1 fáze jistič do 2 sec. odpojil motor. Výrobce nepřipouští náhradu pojistek jističem, i když jsou zde 3f jističe běžně používané, proto se obracím na toto fórum. Skutečně stačí spoléhat na funkci nadproudové ochrany ? Nemůže se časem vyhřát a přestat vypínat ?


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: raj 05.02.2009, 18:42
Citace
Skutečně stačí spoléhat na funkci nadproudové ochrany ?
Přesněji "motorové ochrany" či motorového spouštěče. Ano, od toho se dodávají. Nastavte ji podle štítkového nominálního proudu motoru. Pak můžete provést test s odpojením jedné fáze. Často takto musíme demonstrovat zákazníkovi správné nastavení a funkci ochran.


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Zbyněk Hála 05.02.2009, 19:13
Možná jsem nepoužil správný název, takže pro upřesnění dodávám : Pod pojmem "nadproudová ochrana" myslím např. nadproudové relé (http://www.moeller.cz/priruckazapojeni/motor039.html nebo http://www.abb.cz/product/seitp329/c39a9b55eb36fbe3c12570c70041d1b8.aspx?productLanguag e=cz&country=CZ&tabKey=2),  ne však motorový spouštěč (např. http://www.oez.cz/catalog.asp?thema=4657&category=741&item=30833).
Pokud místo pojistek zapojím motorový spouštěč nebo jistič ,  při výpadku fáze odpojuje takřka ihned-rychleji než nadproudováoch rana/relé. Problémem zůstává neodpojení motoru nadproudovou ochranou (ani za 10min, provozu na 2 fáze) při výpadku fáze. Ochrana musí být u staršího motoru nastavena na 5-6 A (s nižším nastavením ochrana čato vypíná během provozu),  přestože štítkový jmenovitý proud je 3,5A, ale skutečný proud je téměř 5a v každé fázi.


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: raj 05.02.2009, 21:12
Citace
Ochrana musí být u staršího motoru nastavena na 5-6 A (s nižším nastavením ochrana čato vypíná během provozu),  přestože štítkový jmenovitý proud je 3,5A, ale skutečný proud je téměř 5a v každé fázi.

1. Zámořský dodavatel - není motor na jmenovitých 60Hz namísto našich 50ti ?
2. Zámořský dodavatel - Nemá jmenovité napětí 440V namísto 400 ?
3. Je-li vše v pořádku a hodnoty na štítku odpovídají naší síti a přesto bere motor místo 3,5A 5, není "náhodou" mechanicky přetížen ? Pak samozřejmě chybně nastavená tepelná ochnana pozbývá účinnosti.  A jak rád si zámořský dodavatel poté nechá dát Vámi raději klasický motorový spoutěč než měnit motor na silnější v případě reklamace ...


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Martin Kurka 06.02.2009, 10:33
Vážený pane Hálo,
tady něco nehraje, podívejte se prosím znova na ten štítek.
Motor 2,2kW mívá odběr bajvoko 4,8-5,3A. Není 3,5 výkon motoru v koních?
Pak by ta tepelná ochrana byla skoro dobře.
Jenže vámi změřený proud 4,7-4,9A vypovídá, že by se proudová ochrana měl dát nastavit na hodnotu pod svojí nastavitelnost í, pod 5A. Ne na jmenovitý proud ale na skutečný proud motoru.
A kolik ten motor bere při simulovaném výpadku jedné fáze?

Jinak v naprosté většině vyhřátá tepelná ochrana se projebuje naopak svým čím dál častějším vypadáváním.
Ještě jeden problém může být ve Vaší zámořské tepelné ochraně, že to, není tepelně kompenzovaná a tudíž v chladném období vypíná při daleko vyšším proudu než jmenovitém.
Ale to odhalí měření simulovaného poruchového proudu při chodu na dvě fáze.


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Zbyněk Hála 06.02.2009, 12:27
Děkuji p. Rajmontovi a p. Kůrkovi za příspěvky.
Na motoru je výkon 3HP, což je 2,2 kW.
Mám tu 3. pumpu s jiným motorem 1,5kW(štítek v příloze) a motor je zapojen na 3x400V/50Hz do trojúhelníka (štítkový proud 4A, skutečný 6,5A). Podle dodavatele se jedná o univerzální motor 380-460V pro 50 i 60Hz !?!?! A přitom nemá žádná chladící žebra a za provozu je dost rozpálený. nemůže docházet k dlouhodobému přehřívání vinutí a zvyšování odběru ?


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Martin Kurka 06.02.2009, 13:10
Mícháte dvě otázky do sebe...
Jak je to s proudem původního motoru?

1,5kW(štítek v příloze) a motor je zapojen na 3x400V/50Hz do trojúhelníka (štítkový proud 4A, skutečný 6,5A).
?? Podle štítku musí být zapojen do hvězdy. I když to by ten proud byl asi krapet vyšší někde k 6,9A. Jestli je opravdu do trojúhelníka, tak před tím motorem smekám.

Termín dost rozpálený je na technika dost nepřesný.
Fakt je, že povrchová teplota správně navrhnutého a správně zatíženého klasického motoru s izolací F je přes 65°C a to už ruku na něm neudržíte. Ale zase nesmí nasliněný prst zasyčet, přes 100°C jít určitě nesmí.

U čerpadel pracujících ve skupině nebo do nějaké vodovodní sítě se někdy může stát, že nějaká zpětná klapka nezavírá nebo tam není a jedno čerpadlo je proháněno vodou zpětně. Tak začne asynchronní motor pracovat v generátorickém režimu a elektřinu vyrábí. Většinou se tím přetíží. Takový jsme měli kdysi problém u jímkového čerpadla kondenzátu, které nám v noci přetlačovalo centrální čerpadlo v blízké dolní teplárně. Jištění našeho čerpadla  vypadávalo a tak elektrikář přidal, protože si myslel, že to je tím horkem kolem ochrany. Motor v noci shořel. A pak i po druhé a potřetí už tam byl registrační ampérmetr. A se začítkem nočního útlumu výměníků ve městě se začaly dít s čerpadlem věci. 
Dneska registrační ampérmetr i Wattmetr není problém - napojení na počítač mívá každý lepší multimetr.



Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Zbyněk Hála 06.02.2009, 18:17
To p. Kůrka : Jsem tvor omylný, máte pravdu, motor je zapojen do hvězdy, omlouvám se za špatnou informaci. Jedná se zde o vakuovou pumpu, takže problémy s přetlačováním vody zde odpadají.

Ale zpět k původní otázce : Je jištění 3 samostatnými pojistkami (15A/gG) v pořádku ?? Nebo někde norma stanoví, že při přetížení/zkratu musí dojít k odpojení všech pracovních vodičů ?? Chápu, že použití 3f jističe nebo motorového spouštěče je neobyčejně praktické a v našich krajích naprosto běžné, ale ty 3 nezávislé pojistky se mi tam pocitově nezdají jako správné řešení (zejména při nespolehlivé nadproudové ochraně).


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 06.02.2009, 19:01
ČSN EN 60204-1 ed.2 čl.7.3.1.
Ochrana motorů proti nadměrnému oteplení musí být zajištěna pro každý motor o jmenovitém výkonu vyšším než 0,5kW.
 čl.7.3.2. Ochrana proti přetížení
Pokud je použita ochrana proti přetížení musí být zajištěna detekce přetížení v každém živém vodiči....
...Tam, kde se ochrany proti přetížení dosahuje vypínáním, musí spínací přístroj vypnout všechny živé vodiče....


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Jiří Bláha 06.02.2009, 20:42
citace: Ochrana musí být u staršího motoru nastavena na 5-6 A (s nižším nastavením ochrana čato vypíná během provozu),  přestože štítkový jmenovitý proud je 3,5A, ale skutečný proud je téměř 5a v každé fázi.
A tady to ztácí smysl. ::)


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: elektrikar jedna 06.02.2009, 20:55
citace: Ochrana musí být u staršího motoru nastavena na 5-6 A (s nižším nastavením ochrana čato vypíná během provozu),  přestože štítkový jmenovitý proud je 3,5A, ale skutečný proud je téměř 5A v každé fázi.
 

No motor je prostě přetížený, to snad ví každý elektrikář. ::)


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Jiří Bláha 06.02.2009, 21:10
jendo: a tady to ztrácí smysl. Nebo ne?


Název: Re: Může být 3f motor 2,2kW jištěn samostatnými pojistkami ?
Přispěvatel: Milan Karvánek 06.02.2009, 21:37
Chápu, že použití 3f jističe nebo motorového spouštěče je neobyčejně praktické a v našich krajích naprosto běžné,  ale ty 3 nezávislé pojistky se mi tam pocitově nezdají jako správné řešení (zejména při nespolehlivé nadproudové ochraně).
Jenže technika není o pocitech  (no)
Jak napsali kolegové: Rajmont, Kurka, Rozmahel, pokud bude stávající sestava ochranných prvků správně nastavena dle štítkových údajů motoru a jsou-li všechny prvky včetně motoru určeny opravdu pro naší síť a klimatické podmínky, musí to být dostatečné. Proč řešíte něco, co je v kompetenci výrobce, potažmo projektanta dodané technologie?
Podívejte se na to z pohledu jak by to mělo být: dodavatel dodá perfektně fungující technologický celek s dokumentací a návody v českém jazyce a s revizní zprávou nebo s protokolem o zkoušce u strojního zařízení. V případě "zahoření" motoru to není věc místní údržby, ale právního oddělení investora a reklamačního oddělení dodavatele.
Naučme se řešit věci kolem nás profesionálně.