Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?  (Přečteno 15807 krát)
Jan Mravináč
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 08.07.2008, 13:08 »

Je možné regulovat otáčky u sériového el. motoru na střídavý proud 230V, umístěného v agregátu centrálního vysavače, změnou frekvence napájení?
 
Nebude tak docházet při regulaci k přílišnému proudovému zatížení lamel komutátoru a jejich předčasnému opotřebení a opálení? Jaká jiná (levná) regulace přichází případně u takovéhoto motoru v úvahu?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 08.07.2008, 14:00 »

Upřesněte typ nebo provedení motoru.
Pod označením sériový motor si představuji takový motor, který má vinutí na rotoru do série s komutátorem. Tam ale nezáleží na frekvenci napájecí sítě, takový motor se bude točit i při DC napájení.
Pro regulaci sériových motorů se používá jisté zapojení, ve kterém se vychází z principu, že roztočený motor dává po odpojení napájení napětí jehož velikost je závislá na otáčkách. Spínací prvek regulátoru (tyristor) spíná na část "půlvlny",  časovým posunem se mění velikost "části" půlvlny a tím i výkon (otáčky) a pokud při zatížení otáčky klesnou, mění se i okamžik sepnutí a motor má srovnatelné otáčky i při zátěži.
- fázové řízení tyristorem s sebou nese jisté požadavky na odrušení
- motor je zpravidla konstruován na jistý výkon a jisté otáčky, pokud otáčky výrazněji snížíme, nesmíme zapomenout, že to může mít vliv na chlazení motoru (mezi příkonem motoru a "výkonem vrtulky" rozhodně není lineární závislost!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 08.07.2008, 14:24 »

Stačí kuchnout starý vysavač ETA s regulací otáček. Není sice zpětnovazební ale na účel vysavače je dobrý. Je otázka jaký příkon má váš motor. Regulace centrálního vysavače není příliš praktická. Pokud není vyvedena někam do místnosti nahoře obsluha se naběhá.
Odsál vám kanára?  Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jan Mravináč
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 09.07.2008, 08:52 »

Jde o motor agregátu Piccolo firmy Beam. Bohužel dodavatel není schopný dodat podrobnější údaje o motoru, než jsou v příloze. Prý je to sériový motor. Příkon cca 1200 W.

Jsem s nimi ve sporu, protože jsem použil frekvenční regulaci od ETA (pro jejich vysavače) a po půl roce používání odešel komutátor (nepřiměřené jiskření a zápach). V příloze přitom ani frekvence napětí uvedena není - což je můj argument při reklamaci a obhajobě možnosti použití frekvenční regulace.

* Piccolo.pdf (197.66 KB - staženo 784 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 09.07.2008, 09:40 »

Myslím si že ve Vašem případě to bylo zhoršené chlazení takového zapouzdřeného modelu tak jak uvedl kolega Schwarz.
V katalogu je uvedeno že je vybaven přisávacím ventilem, který zajišťuje ochranu při sníženém průchodu vzduchu. Tomu rozumím tak, že výrobce se jistil proti ucpání přívodu sacího a tím i chladicího vzduchu. Varianta nižšího průtoku vzduchu vlivem snížení otáček zřejmě nebyla vůbec brána v potaz.
Motor asi běžel v nestandartním režimu.

* Vysavač.doc (36 KB - staženo 367 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #5 kdy: 09.07.2008, 10:22 »

Dva postřehy:
1. dochází ke dvojímu výkladu sériový, buď vlastnosti zapojení vinutí a nebo z hlediska sériové (hromadné) výroby
2. Dost možná, že po vaši reklamaci se zákaz regulace objeví v návodu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?
 Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?
 Jaké teploty nutno vzduchem chladit u motorů, aby nedošlo ke kondenzování vody?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.057 sekund, 22 dotazů.