Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Zvolení druhu sítě (TN vs IT) pro instalaci ve vozidle?  (Přečteno 5274 krát)
Václav Bialek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 25.01.2021, 13:40 »


Pro známého řeším elektroinstala ci do dodávky, která bude sloužit jako mobilní pracoviště na stavbách (provoz notebooku, LCD monitoru, tiskárny, wifi přijímače a nejspíše i nějaký malý kamerový systém pro dohled nad stavbou). Dodávku chci rozdělit na malou technickou část vzadu a na část pracovní,  kde budou i nějaké zásuvky 230V. Předpokládá se i možnost využívání této dodávky za jízdy pro záznam z kamer při obhlídce staveb.

Napájení bude řešeno buďto lokálně dle možností (přívodka 230V, elektrická centrála) a nebo měničem 12/230. Měnič má funkci, že pokud se na vstup připojí 230V, funguje měnič napřímo bez baterií. Spotřebiče, které se budou do dodávky připojovat budou pouze spotřebiče II třídy - nabíječka mobilu, tiskárna, napájecí adaptéry pro kamerový systém, wifi,... Některé spotřebiče, zejména adaptéry, budou pevně nainstalovány do technické části dodávky.

Problém vidím v tom, jakým způsobem zabezpečit elektrickou instalaci ve vozidle (chránič,  snímač izolačního stavu) podle typu sítě TN-S nebo IT. Tipuji že zemnící tyč nebude známy chtít zabíjet do země když se předpokládá i funkčnost dodávky při jízdě. Další problém je, že při provozu z elektro centrály nebo měniče nelze spolehlivě určit L a N vodič,  fázi totiž naměřím na obou vodičích. Nemáte někdo zkušenosti z praxe jakým způsobem to vyřešit?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Hynek Čermák
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #1 kdy: 25.01.2021, 18:32 »

Doporučuji soustavu TN, je to řešeno a podrobnosti v normě ČSN 332000-7-717 ed.2.
Ohledně uzemnění čl. 717.312.2:
Jestliže není k dispozici zemnič, může být považováno za dostatečnou ochranu spojení
s vodivým krytem buňky, či připojení k jejímu ochrannému pospojování.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 25.01.2021, 19:36 »

...
Jestliže není k dispozici zemnič, může být považováno za dostatečnou ochranu spojení
s vodivým krytem buňky, či připojení k jejímu ochrannému pospojování.
Pro pohyb nebo práci v takovémto speciálním dopravním prostředku to beru jako dobře ošetřené, ale pokud neznám jak je dělaná rozvodná síť, jak daleko je nejbližší uzemnění, kam až je síť TN-C a kde je bod rozdělení,... vidím tam jisté riziko při "nastupování",  kdy kovová část vozidla bude přiměřeně slušně izolovaná od země a zem v místě může mít poněkud jiný potenciál...

Pokud rozvod splňuje požadavek na síť TN-C-S, to, co je za bodem rozdělení není problém přepnout na napájení ze střídače nebo elektrocentrál y a mít rozvod izolovaný od země.
Jen tam je trochu dilema jestli vymýšlet nějaké hlídaní izolačního stavu, protože to už v "4-41" není tak natvrdo jako ve starší edici a muselo by být někde před přepínačem sítí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #3 kdy: 25.01.2021, 22:02 »

Doporučuji soustavu TN, je to řešeno a podrobnosti v normě ČSN 332000-7-717 ed.2.
Ohledně uzemnění čl. 717.312.2:
Jestliže není k dispozici zemnič, může být považováno za dostatečnou ochranu spojení
s vodivým krytem buňky, či připojení k jejímu ochrannému pospojování.

Jen pro zajímavost kolego. Proč tato norma a ne ČSN 33 2000-7-721 v aktuální edici? Osobně mi přijde trochu příhodnější.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Hynek Čermák
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #4 kdy: 25.01.2021, 22:19 »

ČSN 33 2000-7-721:
Obytné vozidlo pro volný čas (leisure accommodation vehicle)
jednotka, která slouží přechodně nebo po část roku jako ubytovací prostor a která má splňovat požadavky pro
konstrukci a užívání silničních vozidel
karavan (caravan)
obyvatelný přívěs, který splňuje požadavky pro konstrukci a užívání silničních vozidel

Dodávka na stavby mi tedy nepřijde jako pro ubytování viz výše.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #5 kdy: 26.01.2021, 07:00 »

To sice dává trochu smysl, nicméně mi dodávka nepřipomíná ani způsobem použití tu buňku, kde je předpoklad že to postavím na jedno místo pro delší čas a tudíž není problém například přizemnění a podobně.
Tedy že přijede "stavba" ,  postaví buňkoviště a elektrikáři to připojí, včetně zatlučení zemnících tyčí, vše ověří a zrevidují na 6 měsíců.

Prostě způsob používání mi přijde podobnější karavanům. Stejně tak bývají dle této normy typovány například některé fastfood karavany a "obytná auta".  V těch se také nespí, ale jsou to pojízdné kuchyně a podobně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Václav Bialek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 28.01.2021, 19:15 »

Ještě přidávám obrázek z manuálu. Jedná se o měnič DOMETIC DSP1312T. Jsou tam uvedeny pouze proudové chrániče, dle zapojení (TN nebo IT).


* dometic.png (537.02 KB, 1387x1761 - prohlédnuto 606 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Hynek Čermák
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #7 kdy: 28.01.2021, 23:16 »

Pro účely této normy je „jednotkou“ buňka, která je součástí silničního vozidla nebo je jím transportovate lná
a v níž jsou kompletní nebo částečně provedené elektrické rozvojdy.
Jednotky jsou buď mobilního typu (používající vlastních kol),  jako například vozidla s vlastním pohonem nebo
vlečná, nebo transportovate lného typu, jako například kontejnery nebo samostatné kabiny umístitelné na pře￾vozní podvozek.
Použití těchto jednotek je například pro potřeby televize a rozhlasu, k lékařským potřebám, pro reklamu, pro
potřeby hasičů, pro speciální informační technologie, jednotky pro řešení kalamitních stavů, stravování a podobně.

No já myslím že výše uvedená definice dle ČSN332000-7-717 na tu dodávku sedí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Bialek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 29.01.2021, 11:01 »

Pokud tedy zvolím síť TN dle ČSN 33 2000-7-717 ed.2 pak budu postupovat při provozu dodávky pouze z měniče podle obrázku 717.1 bez "zatlučené" zemnící tyče a v případě připojení dodávky na externí přívod (staveništní rozvaděč nebo jiná zásuvka dostupná v místě stavby) budu postupovat podle 717.3, kdy bych již měl mít v dodávce přípravu pro připojení zemnící tyče... Oba druhy provozu se nesmí vzájemně propojovat, tzn. lze využít dvoupólový přepínač sítí, třeba od Hageru. pokud se pletu, opravte mě...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Je označování sítí jednotné v textech i ve výkresech?
 Jak byla zapojena síť 3x120 V?
 Jaká je 3x400V+PE TN síť?
 Kde se používá síť se sdruženým napětím 3x220?
 Je možný provoz VN sítě se zemním spojením?
 Proč se u nás používají na železnici dvě napětí?
 Hladám vierihodný zdroj na zoznam typov elektrických sietí jednotlivých krajin
 Neznáte zdroj na zoznam presných typov elektrických sietí jednotlivých krajin?
 Můžete mi objasnit přesný princip sítě IT?
 Při jaké poruše vybaví proudový chránič v soustavě IT?
 Jaká může být "svodová" kapacita sítě IT?
 Jaká je rozvodná síť dle způsobu uzemnění (TN-C, TT) v okolí Tišnova?
 Jaký typ a značku přepínače sítí mi poradíte?
 Proč nelze s Eurotestem 61557 / Instaltestem měřit v síti IT?
 Jak popsat druh sítě TN-C nebo TN-S?
 Co udělat se stejnosměrným napětím mezi PEN rozvodné sítě a zemí?
 Jak se nazývá rozvod za oddělovacím transformátorem?
 O jakou síť na výstupu motorgenerátoru se jedná?
 Který z elektroměrů ENIKA je praktičtější?
 ELEKTROKOMPONENTY: Přepínače sítí
 Jaký význam má reverzace u distrubučního transformátoru provedená na vn straně ?
 Mohol by mi prosím niekto vysvetliť TT a IT siete ?
 Za jakých okolností je v IT sítích namáháno zařízení sdruženým napětím?
 Lze připojit do pojistkové skříně kabel CYKY 5x6mm2 a rozdělit síť?
 Aký druh siete majú v Rusku?
 Ako najefektivnejsie strazit rozsiahlu IT siet?
 Zapouzdřená rozvodna v Moravanech dodá elektrickou energii pro jižní Brněnsko
 Mají rozvodné sítě v jiných zemích také na sekundáru vyveden střed?
 Může elektřina z Německa přetěžovat naši síť?
 Považujete Švédy za elektrotechnické barbary?
 Prečo existujú aj iné napätia ako ako 230V?
 Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
 Líbí se vám nová vychytávka k návrhu sítě konkrétního objektu?
 Kde zjistit informace o cizí distribuční a přenosové soustavě?
 PHOENIX CONTACT: Identifikace energetických špiček pomáhá snižovat náklady
 Ako je to s používaním štvorpólových spínacích prvkov na vstupe 3f. UPS ?
 Může blackout vzniknout přebytkem elektrické energie v síti?
 Co myslíte, že je příčinou kolísání napětí, které vede až k výpadku Deionu?
 Jaké jsou důsledky nesymetrického zatěžování 3-fázové sítě?
 Vie niekto, kedy v našich krajoch došlo k zmene z 220 na 230 (380->400) V ?
 Jak funguje síť nn na přiloženém obrázku?
 Jak vyhladit samostatnou síť TT za generátorem?
 Elektrická síť, elektrická stanice
 Jsou vám jasné podmínky ochrany v síti TT?
 Musí být elektricky oddělená síť s izolovaným středem, nebo kompenzovaná síť, opatřena indikačním za
 Jaká elektrická síť vznikne když použiji tento transformátor ?
 Jak převedu výkon z 3f soustavy na jednofázovou?
 Jaký je typ sítě u autoplošin?
 Čím to, že při měření L-N a L-PE v zásuvce 230V je rozdíl 0,30ohm v síti TNC?
 Znáte rozdíl mezi sítěmi TN-C a TN-S?
 Ako sa prechádzalo z 220 na 230 Voltov?
 Jaký typ vn mají ve Švýcarsku?
 Jak zjistím, jakou mám v Miroslavi rozvodnou síť?
 Jak by prakticky vypadalo vytvoření IT sítě z TN-S?
 ARisk#11: Jak dlouho není v síti 220V a 380V?
 Ako posudzovat nn distribucnu siet tvorenu NFA2X/AES pri reviziach?
 Jak přesně a správně se označuje síť rozdělená proudovým chráničem v zásuvce?
 Co je důvodem (ne)uzemnění elektrické soustavy různých hladin napětí?
 TIP na signalizační přístroj testující síť a určený pro rozvaděče nn.
 Bylo by vhodné upravit starou síť TT na TN-C-S?
 Jaký poradíte přepínač sítě (distribuce/centrála)?
 Kde má být u přepínání síť-0-záloha umístěno SPD?
 Může být hlavní vypínač na rozvaděči také ve funkci přepínače sítě?
 Jaké sítě nejčastěji používají v Chorvatsku v bytové instalaci?
 Můžeme ve staré instalaci vytvořit síť TN-C spolu TN-C-S?
 Využijte školení Základy síťových technologií
 Jaký je typ sítě za frekvenčním měničem, střídačem, softstartem?
 Existuje literatura pro elektrotechniku silnicnich vozidel?
 Spojit PE vodič s kostrou autobusu přestavěného na pojizdnou výstavní halu?
 Musí být instalace v karavanu chráněna proudovým chráničem?
 Je nutná výchozí revize po montáži ohřevu motoru vozidla tělesem 230V ?
 Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
 ČVUT se podílí na výzkumu protinehodového systému pro inteligentní vozidla
 Jak otestovat automobilové žhavící relé?
 Podľa čoho sa volí veľkosť poistky v aute?
 Která norma se vztahuje na pojízdné prodejny?
 Na co si dát pozor při revize karavanů z půjčoven?
 Jakým předpisům podléhá použití 230V v autě?
 Vzpomínáte na Příručku vozového elektrikáře?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.064 sekund, 23 dotazů.