{{html imgtag}}

${perex}

${title}

${perex}

Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Bylo kdysi možné použít kovovou konstrukci pro N (PEN) ?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Bylo kdysi možné použít kovovou konstrukci pro N (PEN) ?  (Přečteno 2727 krát)
Jan Žák
*
Offline Offline



« kdy: 06.03.2017, 19:00 »

Dostal jsem se k rekonstrukci vozíku, který je zavěšen na kolejnici a vozí materiál z bodu A do bodu B. Při prověření starých el.schemat jsem se dostal k zajímavému problému se kterým by mi mohl pomoci zejména některý starší projektant popř revizák.
Vozík je napájen pomocí třech sběračů L1 L2 L3 a PE jako ochranný vodič je použitá kolejnice po které vozík jezdí. Třífázově je napájen pouze motor. Na ovládání je použit transformátor 400/230, který má jeden pól přizemněn.
Na jedné pozici na trase je koncovým spínačem sepnuto relé STY, které spíná do napájecího rozvaděče pracovní N pro sepnutí relé K1.
V normě jsem nalezl, že jako ochranný vodič lze použít styk jeřábových kol k právě takováto kolejnici. Nicméně použití ochranného vodiče jako N(PEN) je zakázané. Zrovna tak přizemnit sekundár transformátoru zrovna při této aplikaci mi nepřijde zrovna štastné.
Prostředí je vnitřní, ale občas se vozíky umývají vodou.
Instalace je sice stara přes 40 let, ale i tak by mě zajímalo proč ktomu projektant došel.
1)Moje řešení by bylo sběrač X použít jako PE a tento signál nepoužívat nebo jej použít ale spínat fázi.
2)Oddělovací trafo nechat nepřizemněno
 Nebo by jste to udělali jinak?


* Schema vozík.png (28.74 KB, 1137x767 - prohlédnuto 406 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 06.03.2017, 21:30 »


V normě jsem nalezl, že jako ochranný vodič lze použít styk jeřábových kol k právě takováto kolejnici.


To je opravdu uvedeno v ČSN EN 60204-32 ed. 2...v ČSN 34 1640 ani v 34 1643 nebylo nic takového povoleno. Kolejnice může být použitá, ale na ní musí být kontaktní sběrač. Obvykle smykový.Muselo být vždy zajištěno vodivé spojení. Ložiskové pánve byly často z nevodivého materiálu. Dále kolejnice musela být na obou koncích uzemněná.

To schéma ovládání je neúplné a trochu nejasné.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 06.03.2017, 22:03 »

1)Chyba v ukostření jednoho konce sekundáru ovládacího transformátoru ale ne v tom, že je ukostřen, to je v pořádku, ale v tom, že je tam navíc pojistka.
2)Kde je cívka relé KA1?
3)Co je kontakt STY?
4)Kde je cívka KM1?
5)Čím se to ovládá?
Na takovýchto zařízeních se N nepoužívá!Nestálo by za úvahu nahradit trolej vlečným kabelem?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Žák
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 07.03.2017, 06:09 »

Schema není záměrně celé, je překreslená jen problematická část.
Spínání motoru jakože i ventilů je provedeno konkrétním zapojením relé a koncových spínačů a pracuje autonomě. tedy jedy do A zastavím na Koncáku A po uplynutí doby jedu do B  atak pořád dokola. Kontakt STY je právě od relé, které je sepnuto koncovým spínačem ve výchozí poloze na dráze tedy v A. Právě tento kontakt přivádí potenciál na onu čtvrtou kolejnici a až k cívce relé K1, která je v napájecím rozvaděči. Schema je třeba chápat jako Napájecí rozvaděč-------trasa + sběrné koleje ------rozvaděč voziku.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Žák
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 07.03.2017, 06:14 »

Nestálo by za úvahu nahradit trolej vlečným kabelem?
[/quote]
Kolej je dlouhá cca 200m jede do zatáčky a podobně, takže kabel je nevhodný. Ten systém jako takový není špatný jen nemůžu přijít nato proč někdo využil pro mě nesmyslně čtvrou sběrnu jako spínání relé v rozvaděči.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 07.03.2017, 07:10 »

Pro stroje se v minulosti používal přívod 3f+PE, ale pro některé pomocné okruhy se PE použil jako PEN (osvětlení u soustruhu,...)
Možná tady někdo zkusil použít podobný princip, ale vidím v tom problém.

A také v tom vidím pro vás jisté riziko.
Kdo je konstuktérem nebo výrobcem? Zůstaly k zařízení potředné technické podklady?
Nebo to někdo provozuje tak nějak ze setrvačnosti?
Pokud tam uděláte nějakou změnu, úpravu, můžete se považovat za "výrobce" vy s tím, že přebíráte zodpovědnost za bezpečný provoz.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jan Žák
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 07.03.2017, 08:53 »

Pro stroje se v minulosti používal přívod 3f+PE, ale pro některé pomocné okruhy se PE použil jako PEN (osvětlení u soustruhu,...)
Možná tady někdo zkusil použít podobný princip, ale vidím v tom problém.


Tady mě zajímá právě zda to kdysi bylo "legální" nebo zda se to prostě jen promíjelo?

A stou setrvačností nejste asi tak daleko od pravdy.. Ale právě proto se to řeší  repasuje a podklady budou vyhotoveny nové.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Vít Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 07.03.2017, 13:16 »

Snad si tohoto tematu vsimne Martin Kurka, jsem presvedcen o tom ze bude znat spravnou odpoved. Úsměv.

Me osobne se to reseni popisovane panem Zakem nelibi.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik začátečník  :-)
Kdybych někdy psal bez diakritiky tak se omlouvám. Píšu z HUAWEI Ascend Y300 a diakritika se tam píše blbě :-)
Jan Bocek
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 07.03.2017, 15:30 »

Tady mě zajímá právě zda to kdysi bylo "legální" nebo zda se to prostě jen promíjelo?

A stou setrvačností nejste asi tak daleko od pravdy.. Ale právě proto se to řeší  repasuje a podklady budou vyhotoveny nové.


1) Je tohle zařízení bezpečné? Určitě máte revizní zprávu.
2) Je tohle zařízení funkční? Co na něm chcete repasovat?
3) Schází vám dokumentace podle 378/2001? To je základní schéma zapojení, popis  funkce,
    Návod na obsluhu na údržbu, prohlášení o shodě?
4) Bylo kdysi možné použít kovovou konstrukci pro N (PEN) ?
     Nikdy nebylo povoleno, pouze jako PE


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jan Bocek
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 07.03.2017, 15:30 »

pokračování:

Dostal jsem se k rekonstrukci vozíku, který je zavěšen na kolejnici a vozí materiál z bodu A do bodu B. Při prověření starých el.schemat jsem se dostal k zajímavému problému se kterým by mi mohl pomoci zejména některý starší projektant popř revizák.
5) Vozík je napájen pomocí třech sběračů L1 L2 L3 a PE jako ochranný vodič je použitá kolejnice po které vozík jezdí.
Tomu jsem nikdy nevěřil a navrhoval jsem vždy sběrač pro PE. nakonec norma to povolovala jen za zvláštních podmínek, kdy šlo dokázat, že přechodový odpor mezi kolejnici a vozíkem nebude větší než 0,1 ohmů

6) Třífázově je napájen pouze motor. Na ovládání je použit transformátor 400/230, který má jeden pól přizemněn.
Věc obvyklá  a léta zažitá i v normách.bud je jeden pol uzemněný nebo je uzemněný střed trafa. Mylně PE jstepojmenoval N (PEN)

7) Na jedné pozici na trase je koncovým spínačem sepnuto relé STY, které spíná do napájecího rozvaděče pracovní N pro sepnutí relé K1.
Zde je ten omyl. Ta funkce je trochu nejasná a obvodově asi špatná. jenže to nelze posoudit z vašeho záměrně vyřezaného funkčního schéma

Super! V normě jsem nalezl, že jako ochranný vodič lze použít styk jeřábových kol k právě takováto kolejnici. Co to je v normě jsem nalezl, tak v které a za jakých podmínek a v kterém článku


 9)Nicméně použití ochranného vodiče jako N(PEN) je zakázané.Dobrá úvaha...

 10) Zrovna tak přizemnit sekundár transformátoru zrovna při této aplikaci mi nepřijde zrovna štastné. Proč? Uzemnění jednoho pólu je z bezpečnostních důvodů. Mate lepší řešení?

11) Prostředí je vnitřní, ale občas se vozíky umývají vodou.Zde je nutný PVV a tomu přízpůsobit instalaci. Ale na obvodové schéma to nebude mít vliv

12)Instalace je sice stara přes 40 let, ale i tak by mě zajímalo proč ktomu projektant došel. Zde je nutno nejdříve zpracovat Návod na obsluhu, abychom pochopili funkci. Následně je nutné provést analýzu rizika, abych mohl navrhnout jeho snížení. to že je instalace stará 40 let ještě nic nevypovídá. Pokud up gradem zařízení docílíte bezpečnější a spolehlivější stav, pak má repase význam


1)Moje řešení by bylo sběrač X použít jako PE a tento signál nepoužívat nebo jej použít ale spínat fázi.Pokud ten signál není nutný, tak je to řešení
2)Oddělovací trafo nechat nepřizemněnoje zapotřebí provést ovládání tak, jak velí norma živitelka pro pracovní stroje a pro zdvihací zařízení

 Nebo by jste to udělali jinak?
Postupujte hlavně v niancích NV 118/2016 a nezabloudíte. Nezapomeňte, že po repasí musíte prokázat, že Vámi navržené řešení je ve shodě se všemi vztaženými normami. Budou zde platit všechny normy pro BSZ + normy pro zdvihací zařízení

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jan Žák
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 07.03.2017, 18:07 »

1) Je tohle zařízení bezpečné? Určitě máte revizní zprávu.
2) Je tohle zařízení funkční? Co na něm chcete repasovat?
3) Schází vám dokumentace podle 378/2001? To je základní schéma zapojení, popis  funkce,
    Návod na obsluhu na údržbu, prohlášení o shodě?
4) Bylo kdysi možné použít kovovou konstrukci pro N (PEN) ?
     Nikdy nebylo povoleno, pouze jako PE



Pokusím se odpovědět
K repasy dochází z důvodu stáří a špatného technického stavu komponent

1)Revizní správa není  protože toto zařízení je dlouhodobě odstaveno.
2)Sběrné koleje funkční jsou
3)schema zapojeni je původní právě s těmito chybami, jiná dokumentace není
4)To je cenná informace, to že to nejde teď je mladému elektrikářovi známo ale zda to mohlo být kdysi mi jasné nebylo  děkuji
5)Odpor právě vycházel do 0,1 nicméně tomu také moc nevěřím pokud se vozík pohne může být vše jinak souhlasím se čtvrtým PE sběračem
6)Tady jsem se zamotal do vlastních smyček úvah kdy sem uvažoval právě velký nebo nekonečný odpor přechod PE na kolejnici , souhlasím s vámi jeden pól přizemnit
7)Tak jak jsem to napsal tak to právě fungovalo.Konc ák sepnul relé v rozvaděči vozíku a přes jeho kontakt STY byl sepnut PE dále přes sberač x až na cívku relé v napájecím rozvaděči. Defakto zde se to vše láme .. nebylo mi jasno proč to kdysi takto někdo vymyslel . Souhlasím stím, že je to špatně. Mohu dokreslit ten koncový spínač a cívku relé STY, ale fakt, že někdo použil PE pro sepnutí relé proti fázi se nezmění i kdyby to spínalo z jakéholi důvodu proto jsem to nepovažoval za důležité.
8)Možná jsem to vytrhnul z kontextu ve snaze porozumnět původní myšlence schema
9)je fakt
10)Tady jsem si odpověděl to byli ty myšlenkové pochody
11) fakt
12)vytváří se
13)Myslím že jsem se dozvěděl co jsem potřeboval a děkuji za pomoc
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 07.03.2017, 18:31 »

Vidím, že na to jdete dobře.

1) Analýza problému, třeba i poruchovost, zastaralost prvků...
2) zadání
3) projektová dokumentace
4) montáž zařízení a technický dozor
5) dokumentace skutečného stavu se všemi náležitostmi
6) protokol o měření a výchozí revizní zpráva, přejímka a uvedení do provozu

To je běžný standardní postup. Jakákoliv zkratka je volba špatné cesty...
ale vy jste zřejmě na dobré cestě. Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Pavel Mužík_
OSVČ - technický poradce, soudní znalec
*
Offline Offline



Normy ano, ale bez kvalifikace a přemýšlení ??


« Odpověď #12 kdy: 07.03.2017, 20:53 »

Ještě bych doplnil to, co se mi u nestandardních zařízení vždycky osvědčilo:

Zkušební provoz a jeho vyhodnocení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline




« Odpověď #13 kdy: 07.03.2017, 21:01 »

Ještě bych doplnil to, co se mi u nestandardních zařízení vždycky osvědčilo:

Zkušební provoz a jeho vyhodnocení.

Ano, důležitá poznámka. Při tomto provozu někdy se rozsvítí uživateli a najednou to chce ještě trochu jinak. A může se objevit i nečekané riziko, které při analýze uniklo. A tak se "dolaďuje". Někdy se mi stává, že při zkušebním provozu dávám s technology a obsluhou dohromady skutečný Návod na obsluhu a teprve se objeví změna v zadání. Prostě je to proces, kde  v závěru vzniká dokumentace skutečného stavu pro provozování a údržbu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Miroslav Revús
*
Offline Offline




« Odpověď #14 kdy: 07.03.2017, 21:18 »


7)Tak jak jsem to napsal tak to právě fungovalo.Konc ák sepnul relé v rozvaděči vozíku a přes jeho kontakt STY byl sepnut PE dále přes sberač x až na cívku relé v napájecím rozvaděči. Defakto zde se to vše láme .. nebylo mi jasno proč to kdysi takto někdo vymyslel . Souhlasím stím, že je to špatně. Mohu dokreslit ten koncový spínač a cívku relé STY, ale fakt, že někdo použil PE pro sepnutí relé proti fázi se nezmění i kdyby to spínalo z jakéholi důvodu proto jsem to nepovažoval za důležité.



Kontakt STY nespína vodič PE ale spína spätný (možno spoločný) vodič sekundárnej strany oddeľovacieho transformátora . Mýli vás fakt, že je tento vodič uzemnený.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ivan Taraba
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 07.03.2017, 22:14 »

A což kdyby se K1:A1 napájel napětím 24V z transformátoru jehož druhý pól je přizemněn ke kolejnici. Pak by se v případě přerušení kontaktu vozíku s kolejnicí, rozpojil řídící obvod K1 a celá trolej by byla bez napětí. 24V přes cívku K1 už by nikomu nemuselo způsobit úraz.

Do série s K1 bych doplnil pojistku. Ta by přehořela při poruchovém stavu s nebezpečným napětím na kostře vozíku a způsobila opět odpojení K1.

Použití kolejnice jako PEN se běžně používá v případě elektrické trakce. Tam je to bezpečné, zatímco v průmyslu se to hodnotí jinak.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #16 kdy: 07.03.2017, 22:19 »


Použití kolejnice jako PEN se běžně používá v případě elektrické trakce. Tam je to bezpečné, zatímco v průmyslu se to hodnotí jinak.
[/quote]

V případě jaké trakce?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Ivan Taraba
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 07.03.2017, 22:57 »

V případě jaké trakce?
Například když v troleji je 25 kV střídavých a jiný další vodič než kolejnice není po ruce.
Vizte např.: http://www.k-report.net/clanky/stahovacky-prezitek-nebo-nutnost/?kapitola=1


* k-report.gif (8.5 KB, 1097x645 - prohlédnuto 100 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Mají mít ovládací obvody oba pracovní vodiče červené?
 Jaká je velikost proudu pracovním vodičem ?
 Je sběrnice N živá část?
 Je přerušení vodiče N za chráničem nebezpečné ?
 Co je vodič L a N?
 Lze si vypůjčit místo vadného N vodiče jiný N z jiného spotřebiče?
 Proč nelze spojit vodič PE a N?
 Proč vypínat současně i "N" vodič?
 Je zakázáno používat písmeno "N" ke značení jiného než středního vodiče?
 Proč dojde po přerušení N vodiče k přepětí v obvodech?
 Jak rozpoznám fázi od nuláku ?
 Proč musí být střední vodič opatřen přístrojem pro odpojení?
 Slouží N vodič připojený do elektroměru jen pro funkci elektroměru?
 Kdy je nutné odpínat N v 1f nebo 3f instalaci?
 Je umístění svorkovnice PE a N v rozvaděči libovolné?
 Uzemnit či neuzemnit modrý drát, který je navíc?
 Jakou barvu má mít vodič N pro připojení elektroměru?
 Lze v soustavě TN-S použít separátní střední vodič?
 Čo vše môže povolený N vodič vo svorke v rozvádzači spôsobiť?
 Jaký má smysl toto zapojení N a PE?
 Jak může být zařízení připojené bez středního vodiče?
 Jak musí být označen střední (nulový) vodič na strojích?
 Vadí, že žlutozelené vodiče jsou na jedné liště s modrými?
 Je nutné odpojovat vodič N u každého obvodu v prostoru s BE2?
 Lze v rozvodnici prodloužit přívodní vodič PE nebo N?
 Aky pouzit prierez N vodica na prepatovu ochranu?
 Jak funguje N vodič v kolejové dopravě?
 Je možné, aby špatně dotažený nulový vodič odpálil indukční plotýnku?
 O jaký článek se opřít v případě nerozlišených nulových vodičů ?
 Jak idetifikovat nulový vodič od konkrétního okruhu v rozvaděči bez demontáže?
 Je toto zapojení N svorkovnice na kostru rozvaděče správné řešení?
 Je možné použít PE a N ze zásuvky na světlo?
 Ako je to s uzemnením vodiča PEN a kovového osvetľovacieho stožiara verejného osvetlenia pri káblovom rozvode?
 Jaký je nejnižší průřez vodiče PEN v síti TN-C do 1000V?
 Kdy je nutné přeznačení vodiče PEN?
 Kam byste osadili PE vodič v rozvodnici z 50 let?
 Je možné použít stínění kabelu jako PE?
 Kde rozdelit PEN?
 Rozdělení vodiče PEN na PE a N až za měřením v bytové rozvodnici. Proč je tento požadavek energetiky?
 Jak z PEN získám PE a N pro správnou funkci chrániče?
 Mohu rozdělit PEN na PE+N samostatně v hlavní rozvodnici a i v podružné?
 Po rozdělení PEN se objevilo napětí mezi PE a N. Co je špatně?
 Jde udělat kabelová redukce z PEN na PE+N?
 Spojit PEN vodič s PE vodičem na zemnící můstek nebo ne?
 Jak se díváte na rozdělení vodiče PEN na PE a N?
 Može žlutozeleny vodič kopat?
 Co udělat s neznámým zelenožlutým vodičem v zemi?
 Jak by jste udělali přizemnění rozdelení PEN na PE+N ve dřevěné chatě?
 Jaky je rozdil mezi PE a PEN?
 Vystavili by jste revizi na přeznačený PE jako bez závad ?
 Kde se píše o povinnosti zemnit PEN vodič v místě rozdělení na N a PE?
 Aký prierez v rozvádzači by ste určili na vodič N, keď sa rozdelí na PE a N?
 Jaký průřez vodiče použít při pospojení kostry rozvaděče s PEN?
 Musí být sběrna PEN uložena izolovaně v rozvaděči?
 Co by se mohlo stat, pokud se přeruší vodič PEN?
 Jak volit průřez PEN v TN-S při postupné rekonstrukci?
 Jaká je max. povolená hodnota odporu ochranného vodiče?
 Jak správně dimenzovat ochranný vodič PEN?
 Je bezpecne prizemnit PEN na bleskozvod ?
 Je vhodné spojit hromosvod s PEN v PODRUŽNÉM rozvaděči?
 Kdy se jako PEN použije žlutozelený vodič s modrou návlečkou?
 Je skutečně nutné přizemnit bod rozdělení PEN i u starého domu?
 Je možné rozbočit PEN vodič ve dvojvypínači?
 Kde hledat přerušení PEN, který je zřejmě příčinou podpětí či přepětí v RD?
 Mohu propojit 2 PEN vodiče?
 Kde se nachází v elektroměrovém rozvaděči panelového domu svorkovnice PEN?
 Platí stejné podmínky přívodního kabelu min. průřez 10mm na chatu i na barák?
 Jak řešit přepálení přívodu PEN do RD?
 Může plynové porubí nahradit vodič PEN?
 Je možné provést rozdělení PEN až domovním rozvaděči?
 Je bezpečnější zdvojit zž a m vodič coby PEN či instalovat v TN-S?
 Je možné použít bílý vodič s žlutozeleným návlekem jako ochranný?
 Jak správně nazvat a označit vodič, který slouží jako PEN i PE?
 Může být PEN k odečtovému elektroměru připojen na kostru rozváděče?
 Mohu vodič PEN na elektroměr použít z jiného poschodí (cca.3,5m)?
 Jak zjistit na svorkovnici PEN, který vodič je odpojený?
 Je spojení uzemnění hromosvodu s vodičem PEN elektroinstalace výhodné ?
 Které normy stanovují barevné značení vodiče PEN?
 Proč se musí přizemnit bod rozdělení PEN na PE a N?
 Je možné miesto prerušeného pracovného vodiča použiť "zem" ?
 Aký má byť drôt medzi lištou PEN a rámom rozvádzača?
 Mohu rozdělit PEN na PE a N v elektroměrovém rozvaděči E-ON a pokračovat s 5Jx6?
 Jak uzemnit PEN v HDS a PE v domovním rozvaděči ?
 Jak naložit s PEN podle staré normy na rozhraní staré a nové instalace?
 Jak uzemnit bod rozdělění vodiče PEN, když není instalovaná svorkovnice HOP ?
 Doznačuje se PEN v TN-C-S v rozvodnici modře?
 Je rozdělení PEN na obrázku provedeno správně?
 Kde rozdělit vodič PEN pro dílnu?
 Lze propojit kostru rozváděče vodičem PEN?
 Je možné spojiť PE a PEN rôznych obvodov?
 Jak správně rozdělit PEN vodič?
 Nemal by sa rozdelený PEN prizemňovať aj v dome?
 Aká je príčína rozdielneho potenciálu zemnenia a PENu?
 Proč je nulový vodič v zásuvce na kolíku u měděného rozvodu?
 Jak to, že přes elektroměr vede menší průřez PEN než požadovaný 33 2000-5-54?
 Jaký má být průřez vodiče PEN k elektroměru?
 Co děláte s N vodičem v přívodu CYKY 3Jx pro byt (TN-C)?
 Může vodič PEN přes elektroměr?
 Ako zistím ulomený, alebo zle dotiahnutý PEN, alebo PE vodič?
 Je vhodné přivést ž/z vodič od HOP do nulového můstku na elměr.desce?
 Co ještě nevíte o uzemňování ochranných vodičů?
 Je napětí mezi PEN a zemí normální?
 Musí být uzel PEN v HDS připojen i k uzemnění 40 ohmů?
 Jaký smí být nejmenší průřez měděného zemnícího vodiče spojujícího jednotlivé součásti se zemnící so
 Mohu připojit PE odjinud než z hlavního rozvaděče, když odtud nemohu?
 Je nutné vést samostatný ochranný vodič 10mm2 mezi podružnými rozvaděči?
 Měření odporu ochranného vodiče
 Měření spojitosti ochranných vodičů a vodičů pospojování
 Je možná náhrada přívodního PEN připojením na zemnič?
 Kdy je nutné při napojovaní obvodu TN-C dodržet u PEN 10mm2?
 Jak nahradit přerušený PEN od hlavního rozvaděče do bytu?
 Jak správně změřit hodnotu Zs PEN?
 Mohu použít PEN v konektoru u slaněného a pevně uloženého přívodu?
 Je minimální průřez vodiče PEN 10mm2 Cu za všech situací?
 Měření proudu protékajícího ochranným vodičem u spotřebiče
 Je povinné rozdělit vodič PEN v elektroměrovém rozvaděči?
 Proč se při 2f připojení varné desky zdvojuje nulový vodič?
 Proč smějí být vodiče PEN pouze v pevné instalaci?
 Proč mám 400V v jednofázové zásuvce?
 Je moźné zkratem dvou fází upálit nulový vodič? Vznikne pak přepětí v síti?
 Vznikne problém při přerušení PEN před domem?
  Jaký průřez použít mezi hlavní svorkovnicí PEN na nové= svorky PE a N.?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.215 sekund, 23 dotazů.