Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jaký je optimální přítlak na trolej sběrače mostového jeřábu?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaký je optimální přítlak na trolej sběrače mostového jeřábu?  (Přečteno 9418 krát)
Jan Pašek
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« kdy: 19.10.2016, 19:53 »

Po výměně sběračů a repasi "strojku" trolejového sběrače mostového jeřábu mám na jedné troleji extrémní oděr nových sběračů. Po dvou měsících provozu jsou znovu na výměnu. Ostatní sběrače jsou v pohodě nebo oděr není tak výrazný.
Repase "strojku" spočívala v opětovném vymezení vůlí všechno bylo vydřené za léta provozu.(zesílené závěsy a nové osy viz foto)


* IMG00149.jpg (223.61 KB, 1600x1200 - prohlédnuto 844 krát.)

* IMG00151.jpg (172.77 KB, 1600x1200 - prohlédnuto 654 krát.)

* IMG00147.jpg (247.79 KB, 1600x1200 - prohlédnuto 723 krát.)

* IMG00146.jpg (203.01 KB, 1600x1200 - prohlédnuto 649 krát.)
Zaznamenáno

Je lepší se třikrát blbě zeptat než jednou svou neznalostí někoho zabít!
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 20.10.2016, 13:13 »

Takhle blbě krajem vám jezdí všechny sběrače?
Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 20.10.2016, 13:53 »

Myslím, že problém je v litinových botičkách, které mají málo uhlíku a mědi.
Jsou moc měkké...
Vyměnil bych botičky za CuC od firmy Kajstura

Samozřejmostí je důsledná kontrola celé dráhy trolejí, hlavně v přechodech.
Zřejmě máte úhelníkové troleje. U kolejniček je menší pravděpodobnos t nerovnosti.
Proč se ostatní sběrače tak neopotřebovaly a jen ten jeden?

* katalog.cs-CZ.pdf (184.12 KB - staženo 312 krát.)
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 20.10.2016, 14:14 »

Až po seřízení sběračů tak aby nejezdily krajem a zjištění stavu troleje bych se zabýval materiálem.Pok ud je takto ometený jeden, jsou ty tři ostatní z jiného, lepšího  materiálu? Úsměv
Zaznamenáno
Jan Pašek
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 20.10.2016, 17:15 »

Pánové předpokládám že chyba bude někde mezi nástrojem a židlí ..tedy u mne.
Než sem se ve sběračích začal vrtat byly na jeřábu nejméně 3 roky. Průšvih bude zřejmě v tom že jsem výměnu kartáčů prováděl na dílně a vždy ze dvou trolejí najednou. Zřejmě jsem to zpět namontoval na jiné pozice nebo otočil o 180 stupňů.
Přítlak na trolej se nastavuje distančními maticemi na izolátorech sběrače a dá se nastavit i různý pro jednotlivý kartáč.
Už sem uvažoval jak to celé napravím a za tím účelem zakoupil závěsnou váhu. Jeden konec do ruky, druhý za kartáč a táhnout. Až se kartáč začne zvedat z troleje mám změřený přítlak. Jediné co nevím je kolik mám vlastně "navážit",  tedy...Jaký je optimální přítlak na trolej sběrače mostového jeřábu?
Ano máme úhelníkové troleje a nastavení troleje vůči kartáči na délku haly "vandruje" cca o 2 cm proto sem na kartáčích vymezoval vůle aby když už trolej není absolutně rovná se kartáč posouval i vertikálně a docházelo tak k rovnoměrnějším u oděru. Tenhle z fotky si holt postavil hlavu nebo se "zajel" příliš rychle.
Kartáče CUC vím o nich teprve od včerejška .Narazil jsem na ně při "Googlení"  Na druhou stranu proč změnu když mám pravděpodobně jenom levé ruce.
Zaznamenáno

Je lepší se třikrát blbě zeptat než jednou svou neznalostí někoho zabít!
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 20.10.2016, 18:03 »

Zbytečně si sypete popel na hlavu.Je to o zkušenostech.N a opravách a rekonstrukcích mostových jeřábů jsem pracoval asi 10let a mám zkušenost, že na seřízení sběračů podle troleje a na stavu troleje záleží mnohem víc než na materiálu botek.Když budou chodit středem, vydrží mnohem déle a nestane se vám, že by skočily do mezery mezi kolejky.Pak následuje "krásný světelný efekt",  zkroucená konzole se sběrači,  pracná oprava a průšvih, pokud na stejné troleji jezdí dva či tři jeřáby.
Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 20.10.2016, 18:52 »

Přítlak na trolej se nastavuje distančními maticemi na izolátorech sběrače a dá se nastavit i různý pro jednotlivý kartáč.

Nemáte katalog Trolejová výstroj jeřábu od ELBA a jejich Montážní předpisy?
Na svém webu mají již jen přední stránku tohoto katalogu. Ale Krompachy dříve měly
Montážní předpisy, kde byla uvedená min  a max. vzdálenost od troleje, neboli
přítlak. Seřizování na maticích je jedna věc a vzdálenost celé montážní desky pro sběrače je další záležitost.

Vždy bylo důležité při těchto poruchách a pochybnostech proměřit celou dráhu a upravit
distance na podpěrách pro trolej. Je nutné projet celou dráhu a kontrolovat odchylky jak horizontálního tak vertikálního uložení troleje.

Když již to chcete mi s vyšší spolehlivosti. Kolega Janeček má pravdu, že nejdříve mít v pořádku trolej, pak montážní konstrukci pro sběrače a pak teprve se zabývat patkami. Dříve   (před 20-30 léty ) žádné Cuc patky nebyly a byly jen litinové.

Přechodový odpor sběračů je  závislý na ploše a tlaku. Plocha je daná.
Velký tlak znamená odírání sběračů. Malý tlak znamená jiskření a opalování.
Tyto sběrače mají dosti velký zdvih a může nastat nebezpečí velkého ( zbytečně)
tlaku. Tlak jsme nikdy neměřili jen nastavenou výšku jak u patkových tak u šavlových sběračů. Opravdu je to o těch zkušenostech a je skvělé, že si připravujete svoji "kuchařku" tak, aby  výrobní zařízení bylo podle hesla "zabuduj a zapomeň".

Podle toho obrázku máte sběrače hodně vysoko nad trolejovým úhelníkem. Takto vyšoupaný sběrač způsobí zakopnutí s deformací sběrače. Důsledky již popsal kolega Janeček, ohňostroj a výrobní malér.

V hutích jsme měli "dekádní" opravy jeřábů velice často a střední oprava každým rokem.
Při dekádě se musely hlavní sběrače kontrolovat. Při střední opravě se celé sběrače měnily i se základovou deskou. Údržba je vždy závislá na stupni spolehlivosti a vytížení jeřábu. Povolená poruchovost byla pod 1% z výrobního času.
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jan Pašek
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 20.10.2016, 20:37 »

nestane se vám, že by skočily do mezery mezi kolejky.Pak následuje "krásný světelný efekt",  zkroucená konzole se sběrači,  pracná oprava a průšvih
Od údržbáře co je už v důchodu jsem ohledně ojetých botek sběrače dostal obsáhlé školení
bo on ten výbuch zažil. Nu a já se ho bojím jak čert kříže bo s výpadkem jeřábu se přinejmenším zpomalí ne li zastaví výroba v celém poli. Nadávat mi budou chodit všichni co dělají v úkolu za nimi mistr že nestihne termíny a nakonec šéf že musí platit opravu.

Tak nejdřív zkusím sehnat nějaké ty doporučené písemnosti. Pokud neseženu literaturu vzal bych metr a váhu vybral nejméně ošoupané botičky změřil, zvážil a výsledek vzal jako mustr podle kterého se pokusím nastavit ostatní.
Nastavení výšky troleje a vůbec práce na trolejích z trolejového koše jeřábu to sám nedám i kdyby mi bylo 20-cet. Popojet, vypnout trolej hl. vypínačem. zpět do koše, změřit, upravit pokud bude třeba, zapnout trolej, popojet (hl vypínač je dole a koš ve výšce 2-hého patra přístup po žebřících) Pánové pochybuji že se "poondilo" nastavení trolejí v tom sem se nevrtal.
Zaznamenáno

Je lepší se třikrát blbě zeptat než jednou svou neznalostí někoho zabít!
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 20.10.2016, 21:01 »

Nastavení výšky troleje a vůbec práce na trolejích z trolejového koše jeřábu to sám nedám i kdyby mi bylo 20-cet. Popojet, vypnout trolej hl. vypínačem. zpět do koše, změřit, upravit pokud bude třeba, zapnout trolej, popojet (hl vypínač je dole a koš ve výšce 2-hého patra přístup po žebřících) Pánové pochybuji že se "poondilo" nastavení trolejí v tom sem se nevrtal.

Neviděl bych to tak černě.
Nejdříve stačí optická kontrola trolejí ze země a potom z koše. je třeba projet celou dráhu.
Vzdálenost trolejí od držáku sběračů mohu měřit "dřevěným metrem" ale spíše bych použil dřevěný hranol s ryskami. Rovněž takto bych proměřil souosost trolejí po celé dráze.
Na hranol bych připevnil křídu, která mi udělá rysku na úhelníku troleje. Případně vyrobit přípravek na držení toho hranolu. Jasné, že je to práce v blízkosti napětí případně i pod napětím....lep ší když jsou dva. Jeden měří a předává druhému pokyny pro jeřábníka...al e to je věc organizace práce.

Někdy ohnutá podpěra troleji a někdy spojovací místo trolejí udělá dosti problému.
Při větší délce jsou důležité také distance. V létě se to zvlní a v zimě je zase velká mezera.
Záleží na tom jak je dlouhá jeřábová dráha.
Prostě troleje, sběrače a jejich nastavení se musí sladit jako housle.
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jan Pašek
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 23.10.2016, 07:31 »

Mám pár dotazů bo sem nezahnal žádné doporučené čtení.
1) Zkusil jsem přítlak pomocí závěsné váhy (popis níže). Jeden sběrač tlačí 6kg, dva 4kg, jeden 3kg Nenají být na podpěrné konzoly seřazeny podle tlaku?
2) Výška od troleje na začátku dráhy Nejméně ošoupaný sběrač nulák, první shora ostatní sem nastavil podle něj cca 15 cm od troleje k základové desce. Nevíte ta výška je v pořádku?
3) Výška trolejí při pojezdu přes halu (cca 70m) krajní naměřené hodnoty mezi 13 až 16 cm v průměru se ale drží 14 až 15cm. Neví někdo krajní hodnoty?
4) To je spíše info a budu to řešit co nejdříve. Při pojíždění v koši jsem na troleji našel povolený šroub a nejen že troleje lítají nahoru dolu o 2 cm ale zřejmě se kroutí i do vrtule.
Zaznamenáno

Je lepší se třikrát blbě zeptat než jednou svou neznalostí někoho zabít!
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 23.10.2016, 11:08 »

Mám pár dotazů bo sem nezahnal žádné doporučené čtení.

Myslím, když se obrátíte na technické oddělení armatury-trolejová výzbroj ELBY, tak vám katalog tohoto sběrače zašlou. Elba je myslím dceřina společnost Elektrovodu Kremnica, kde tyto sběrače vyrábějí již 50 roku. Je zbytečné vytvářet vlastní montážní předpis i když i to není neřešitelné.

Mám pár dotazů bo sem nezahnal žádné doporučené čtení.
1) Zkusil jsem přítlak pomocí závěsné váhy (popis níže). Jeden sběrač tlačí 6kg, dva 4kg, jeden 3kg Nenají být na podpěrné konzoly seřazeny podle tlaku?

Myslím, že všechny sběrače by měly mít stejný přítlak daný výškou zdvihu sběrače. Pokud jsou takové rozdíly, svědčí to o unavené pružině. Doporučoval by pružiny  s nízkým přítlakem vyměnit

2) Výška od troleje na začátku dráhy Nejméně ošoupaný sběrač nulák, první shora ostatní sem nastavil podle něj cca 15 cm od troleje k základové desce. Nevíte ta výška je v pořádku?

Ten rozměr nic nenapoví. Rozhodující je vzdálenost od troleje k patce sběrače. Odhaduji zdvih sběrače asi 30% z celkového zdvihu....to je právě v tom katalogu výrobce uvedeno.

3) Výška trolejí při pojezdu přes halu (cca 70m) krajní naměřené hodnoty mezi 13 až 16 cm v průměru se ale drží 14 až 15cm. Neví někdo krajní hodnoty?

Tak si to nakreslete. Šířka úhelníku troleje, šířka patky sběrače a osová diference 30 mm.
Myslím, že to může vyjít, ale je zde nutnost mít vycentrované uložení sběrače na obou polovinách...t o je ta hodinářská práce

4) To je spíše info a budu to řešit co nejdříve. Při pojíždění v koši jsem na troleji našel povolený šroub a nejen že troleje lítají nahoru dolu o 2 cm ale zřejmě se kroutí i do vrtule.

Jste na dobré cestě. Dráha 70 m není zase hodně. Řešil jsem dráhy 300 m s několika jeřáby...na to jsem potřeboval i zaměřovače. Výšková tolerance 20 mm není ještě žádná hrůza, ale je třeba počítat s nastavením výšky sběračů, hlavně aby se nepřekročil zbytečně velký zdvih. Pak velký přítlak může vydřít botky.

Zaměřil bych se také na spoje trolejí. Tak je často špatný přechod.
Troleje do vrtule způsobuji ohnuté držáky, prasklý isolátor a někdy i poškozená jeřábová dráha. Je nutná dobrá analýza problému. Ale vyplatí se ke značnému snížení poruchovosti v jeřábové dopravě. Může to být kritické místo.

Při vytížení jeřábu na 50% by měly sběrače vydržet aspoň 3 roky.....
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jan Pašek
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 23.10.2016, 21:15 »

Téma montážní předpisy -ve čtvrtek přijde revizní technik na pravidelnou revizi zkusím to vypáčit z něj když ne dík za tip kam se obracet.

Téma přítlak měřený pomocí váhy - Jakmile se rameno s botičkou zvedne z troleje až po skoro úplné narovnání se údaj na váze téměř nemění. Spíš ne napadá jestli se nedělají různé typy sběračů. Bo když unavené péro tak proč na obou ramenech stejně to jsou dvě pružiny. Proč pak tedy mám jeden svěrač s přítlakem 6kg tam se to péro "osvěžilo"?
Snad mi odpověď poskytnou již zmiňované montážní předpisy a "revizák" dám vědět koncem týdne.

Téma výška od troleje - prosím bavíme se o tomhle rozměru? (viz foto)

Téma Výška trolejí při pojezdu přes halu - opět se bavíme o výšce z foto v příloze asi jsem opět méně chápavý

No za poslední botky mají vydržet aspoň 3 roky ... Výborně já věděl že to kromě olšových rukou bude ještě něco učit se.. učit se.. učit se..(ale to prý říkal už i Lenin když propad ve třetí třídě Škleb )


* IMG00147.jpg (417.6 KB, 1600x1200 - prohlédnuto 584 krát.)
Zaznamenáno

Je lepší se třikrát blbě zeptat než jednou svou neznalostí někoho zabít!
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Proč se snižuje proudová zatižitelnost kontaktů stykače v různých AC režimech?
 Proč mi hoří kontakty relé při spínání ventilátoru?
 Kde najdu popis značení zátěží kontaktů např. AC15?
 Je třeba chránit spínací kontakt relé nějakým obvodem?
 Jak zabránit opalování kontaktů u membránového čerpadla?
 Může mít mráz nějaký vliv na kontakty jističů nebo relátek?
 Jakou amperickou zátěž snese kroucený spoj?
 Jak zapojit kontakty relátka při stejnosměrném proudu?
 Je iskrenie medzi zásuvkou a vidlicou pri zapojení bežný jav alebo nie?
 Čím očistit zoxidované postříbřené kontakty pomocných relé?
 Je u kontaktu reálná hodnota 250V st, 10Aodporová zátěž, 2Aindukční zátěž?
 Utahujete šrouby dle doporučení výrobců?
 Může jedna ohmicky slabší fáze spéct stykač nebo tepelnou ochranu?
 Jak musí být umožněno kontrolovat polohu kontaktu u vypínacího nebo odpojovacího zařízení?
 Poloha kontaktů v zásuvce a vidlici
 Jak zabránit vyhřívání konektorů na topných tělesech?
 Co je příčinou koroze svorkovnice na fotografii?
 Jak odstranit spékání a jiskření kontaktů relé?
 Čím jistit 5A kontakty spínacího relé?
 Jaké jsou minimální hodnoty energie, spínanatelné kontaktem relé?
 Čo je "mikromedzera" pri kontaktoch relé?
 Mohu jedním relé pomocí dvou přepínacích kontaktů přepínat nn i mn?
 Čím nahradit orezlé přípojnicové svorky na AL přípojnici?
 Jak a čím ošetřit měděné přípojnice (šíny) v rozvaděči tak aby dál nekorodovaly?
 Je třeba řešit zčernalý měděný vodič?
 Jak očistit zoxidované měděné ohebné/splétané vodiče?
 Spreje NANOPROTECH, jako ochrana před oxidací
 Jaký je rozdíl v použití stykače AC1 a AC3?
 Univerzální blok kontaktů XBK-GES/16
 Jaký zvolit dveřní kontakt k elektrickému ohradníku?
 K čemu mohou být v hlavním rozvaděči vedle jističů navíc pomocné kontakty?
 Pouzivalo sa niekedy mazanie zatahovacej rurky grafitom?
 K čemu slouží u svorky zásuvek opěry vedle hlavy šroubu?
 LIVE EATON: Snadné, rychlé a úsporné zapojení přístrojů. Systém SmartWire-DT
 Čím mažete nožové pojistky?
 Lze zvýšit max proud relé na potřebných 16A dvěma paralelními kontakty po 10A?
 EH# Spínací, jistící, ochranné a řídící přístroje (1970)
 K čemu jsou na stykači kontakty NO a NC?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.047 sekund, 23 dotazů.