Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jak zamezit spuštění dvou motorů současně?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak zamezit spuštění dvou motorů současně?  (Přečteno 18050 krát)
Jiří Kasal
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline




« kdy: 21.08.2016, 14:28 »

Řeším zapojení pro spínání jednoho nebo dvou motorů. Nakreslil jsem schéma, jak by to mohlo fungovat.

Teď mi jde jen o to, jak vyřešit blokaci spínače SA2, aby se při náhodném sepnutí spínače SA1 nemohly spustit dva motory zároveň. Zkrátka aby byl sepnutý pouze jeden nebo dva motory, ale nemohlo nikdy dojít k sepnutí obou spínačů.  Je to nějak možné?

PS: stykač KM1 má spínací kontakty 13 a 14, tzn. že při sepnutí cívky se kontakty propojí. V normálním stavu jsou kontakty rozpojené (tzv. NO - normal open).


* zapojeni_ovladani.jpg (40.25 KB, 1000x800 - prohlédnuto 1429 krát.)
Zaznamenáno
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #1 kdy: 21.08.2016, 15:50 »

Zkrátka aby byl sepnutý pouze jeden nebo dva motory, ale nemohlo nikdy dojít k sepnutí obou spínačů.  Je to nějak možné?
To schéma asi nepobírám :-(
Jaký máte důvod nevycházet z principu stykačové kombinace reverzace?
Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 21.08.2016, 16:23 »

Já se v tom taky ztrácím. V zadání je požadavek zabránit rozběhu obou motorů stisknutím SA1, určeným podle schema k spuštění obou motorů.
Tlačítka se dají blokovat vzájemně, ale z toho zadání a plánku nejsem moudrý co se od toho očekává.
Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #3 kdy: 21.08.2016, 16:46 »

1) Máte mínus na svorce A1 a plus na svorce A2 u stykačů. Je to správně?
2) Stykač KM1 ovládáte plusem, KM2 mínusem, proč?
3) Nechápu problém, sepnutím SA1 se oba motory spustí zároveň vždy, je to tak nakreslené.
4) Náhodným sepnutím obou spínačů se celkem nic nestane, prostě pojedou oba motory, jako by byl sepnut jenom SA1.
5) Ten spínač je co? Tlačítko, relé, kontakt PLC, koncák ... ? Nemá ten spínač ještě jeden rozpínací kontakt (tzv. NC - normal closed)? Dal by se použít k blokování.
6) Jak zamezíte nechtěnému spuštění stroje při poruše na ovládacích obvodech (SELV vs PELV/FELV)?
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Jiří Kasal
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 21.08.2016, 20:08 »

Já se v tom taky ztrácím. V zadání je požadavek zabránit rozběhu obou motorů stisknutím SA1, určeným podle schema k spuštění obou motorů.
Tlačítka se dají blokovat vzájemně, ale z toho zadání a plánku nejsem moudrý co se od toho očekává.

Jde mi o to, že při sepnutí tlačítka SA1 se musí spustit oba motory, při sepnutí tlačítka SA2 se musí spustit pouze jeden motor. To je základ. Ale jde mi ještě o to, aby byla vytvořena ochrana (blokace) a to taková, že pokud sepne SA2 (jeden motor),  nesmí se spustit po zmáčknutí tlačítka SA1 druhý motor (tzn, že nesmí jet oba motory). Ten se může zapnout až se rozepne SA2. Napadlo mne dat pojistku na SA2 o hodnotě cívky stykače, ale nevím jestli by to fungovalo.

1) Máte mínus na svorce A1 a plus na svorce A2 u stykačů. Je to správně?
2) Stykač KM1 ovládáte plusem, KM2 mínusem, proč?
3) Nechápu problém, sepnutím SA1 se oba motory spustí zároveň vždy, je to tak nakreslené.
4) Náhodným sepnutím obou spínačů se celkem nic nestane, prostě pojedou oba motory, jako by byl sepnut jenom SA1.
5) Ten spínač je co? Tlačítko, relé, kontakt PLC, koncák ... ? Nemá ten spínač ještě jeden rozpínací kontakt (tzv. NC - normal closed)? Dal by se použít k blokování.
6) Jak zamezíte nechtěnému spuštění stroje při poruše na ovládacích obvodech (SELV vs PELV/FELV)?

1) Máte pravdu, má to být opačně, ale to stačí jen změnit polaritu od zdroje, takže to není problém.

2) To přeci nevadí ne? Je to právě kvůli tomu, aby byla splněna podmínka pro spínaní jednoho nebo dvou motorů.

3) Viz. výše

4) To ano, ale já chci zamezit při zvednutí SA2 tomu, aby někdo náhodou nezmáčkl dvě tlačítka naráz a nespustil oba motory (i když je to nesmysl). Musí to být pro laiky a znám takové co by je to napadlo.

5) V realitě je to koncový spínač, ale raději bych jej bral jako tlačítko. Jinak máte výborný nápad to mne vůbec nenapadlo. Takže navrhujete tam dat spínač, co má 3 vodiče a je jak rozpínací tak spínací? A jak by se to tedy řešilo?

6) Tomu trošku nerozumím, můžete to rozvést? Zdroje je samozřejmě jištěn přes jistič. Motory přes 3-fázový jistič s motorovou charakteristik ou a nastavitelnou hodnotou proudu přesně pro daný výkon, takže pokud dojde k poruše motoru (stroje),  nepůjde spustit. A pokud to dobře chápu, myslíte ochranu tlačítek? Ty jsou přeci přes zdroj 24 V a to je bezpečné napětí. Jinak bych byl rád poučen pokud se musí nějak jistit i tlačítko.

Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 21.08.2016, 20:23 »

Nejsa motivován k hlubším úvahám, což blokovat  to tl.1 přes stykač 2 s kontakty NC?
EDIT: aha, ono to je přes spínače (a co ochrana před opětovným spuštěním po výpadku?) tak nic.
Zaznamenáno
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 21.08.2016, 20:29 »

Možná by pomohlo, kdyby jste napsal co to je...
Nevím jak kolegové, ale mám šílenej problém se orientovat v těchto schématech, kde jsou komponenty jako bloky se svorkami...

A co se týče řešení, asi bych na to šel přes pomocná relé, která by byla blokovaná proti současnému spuštění a jedno by ovládalo dva stykače a jedno jen jeden...
Ale možná to půjde vyřešit i elegantněji pomocí přepínacího kontaktu (kontaktů) S1 a S2 jak píše Jirka Svejkovský.
Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
J Lhava
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 21.08.2016, 22:16 »

Jakýpak složitosti s relátkama?

KM2 bude kontaktem blokovat chod KM1
Stisknu SA2, spustí se KM2 a zablokuje KM1.
Tudíž mohu mačkat SA1 jak chci a nic se nestane.

Naproti tomu po stisknutí SA1 v klidu se první spustí KM1.
Pomocným kontaktem přemostí ten blokovací kontakt KM2 a spustí se KM2.


Jen si ošetřete to nechtěné spuštění ...
Zaznamenáno
Tomáš Žabka
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #8 kdy: 22.08.2016, 08:31 »

No pokud jde o to, aby při stisku jednoho tlačítka se spustil první motor a při stisku druhého tlačítka se spustil první a druhý motor, ale ne současně, tak do spínací větve druhého motoru dejte časové relé na něm nastavíte časovou prodlevu do spuštění a je to vyřešeno. Hlavně nezapomeňte do spínacích větví dát i stop tlačítko.
Zaznamenáno

Vše se dá nějak vyřešit, vždy jde jen o to najít optimální řešení daného problému.
Projektant a revizní technik E1A, E1B.
http://www.zabka-revize-projekce-elektro.cz/
Jiří Kasal
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 23.08.2016, 12:47 »

Jakýpak složitosti s relátkama?

KM2 bude kontaktem blokovat chod KM1
Stisknu SA2, spustí se KM2 a zablokuje KM1.
Tudíž mohu mačkat SA1 jak chci a nic se nestane.

Naproti tomu po stisknutí SA1 v klidu se první spustí KM1.
Pomocným kontaktem přemostí ten blokovací kontakt KM2 a spustí se KM2.


Jen si ošetřete to nechtěné spuštění ...

Mohl by jste mi to prosím nakreslit? Kdybych to udělal jak říkáte, tak potom přeci nebude fungovat spouštění obou motoru, protože kontakt na KM 2 je normálně rozpojený.
Zaznamenáno
Pavel Král Gargula
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 23.08.2016, 13:04 »

Blokovací signál zřejmě musí pocházet od tlačítka (koncáku) SA2. Pokud nemá rozpínací kontakt, tak lze použít relátko s jedním rozpínacím (nebo přepínacím) kontaktem. Tím přerušíte signál (vodič) označený KM1/A2.
Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 23.08.2016, 13:19 »

Musí to být pro laiky


Už jen tohle je pádný důvod to udělat znova a pořádně, včetně ochrany proti opětovnému zapnutí po výpadku.
Čili 3 tlačítka a pomoný blok kontaktů. Nebo existuje nějaký zásadní problém, proč to musí být tak, jak prezentujete?
BTW to má opravdu jeden stykač na pomocných NO a druhý NC?
Zaznamenáno
J Lhava
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 23.08.2016, 17:02 »

Mohl by jste mi to prosím nakreslit? Kdybych to udělal jak říkáte, tak potom přeci nebude fungovat spouštění obou motoru, protože kontakt na KM 2 je normálně rozpojený.
Nakreslit to mohu, ale nevím, kam mám poslat zálohovou fakturu?  Mrknutí
Zaznamenáno
Jiří Kasal
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline




« Odpověď #13 kdy: 23.08.2016, 20:46 »

Blokovací signál zřejmě musí pocházet od tlačítka (koncáku) SA2. Pokud nemá rozpínací kontakt, tak lze použít relátko s jedním rozpínacím (nebo přepínacím) kontaktem. Tím přerušíte signál (vodič) označený KM1/A2.

Výborný nápad. V tom případě nejspíš použiji pomocné relé s přepínacím kontaktem. Děkuji tedy za návrh.

Nakreslit to mohu, ale nevím, kam mám poslat zálohovou fakturu?  Mrknutí

Děláte si ze mne srandu? Pokud takto přemýšlíte, tak potom nechápu co tu ještě děláte na tomto diskuzním fóru? Od toho jsou tyto stránky snad ne? Pokud bych si to chtěl nechat udělat, tak bych sem asi nepsal. Nebo snad si tu jen místní elektrikáři dělají reklamu? Jinak tomu fakt nerozumím co jste tím chtěl říct a ani se mě tomu nechce věřit, že toto může někdo napsat.
Zaznamenáno
Zdeněk Pikhart
OSVČ - Tábor
*
Offline Offline



revizní technik-E2/A , elektromontáže


WWW
« Odpověď #14 kdy: 23.08.2016, 21:19 »

Výborný nápad. V tom případě nejspíš použiji pomocné relé s přepínacím kontaktem. Děkuji tedy za návrh.

Děláte si ze mne srandu? Pokud takto přemýšlíte, tak potom nechápu co tu ještě děláte na tomto diskuzním fóru? Od toho jsou tyto stránky snad ne? Pokud bych si to chtěl nechat udělat, tak bych sem asi nepsal. Nebo snad si tu jen místní elektrikáři dělají reklamu? Jinak tomu fakt nerozumím co jste tím chtěl říct a ani se mě tomu nechce věřit, že toto může někdo napsat.

Asi jste nepochopil toto fórum. Rady jste dostal, ale nyní vyžadujete práci, za kterou nese ten co vám to nakreslí odpovědnost.
Toto fórum není o bastlení.
Zaznamenáno

revize, montáže a opravy převážně v občanské výstavbě a průmyslových provozech
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 23.08.2016, 22:29 »

Děláte si ze mne srandu? Pokud takto přemýšlíte, tak potom nechápu co tu ještě děláte na tomto diskuzním fóru? Od toho jsou tyto stránky snad ne? Pokud bych si to chtěl nechat udělat, tak bych sem asi nepsal. Nebo snad si tu jen místní elektrikáři dělají reklamu? Jinak tomu fakt nerozumím co jste tím chtěl říct a ani se mě tomu nechce věřit, že toto může někdo napsat.

Ne, ne, opravdu nerozumíte tomu.
Kolegové se snažili vám naznačit řešení. Zkuste si tyto rady překreslit do schéma ovládání.
Osobně jsem to zkusil a je potřeba ještě hodně dopracovat.
Apropo, to Vaše schéma je sice něco jako montážní pracovní výkres zapojení, neboli drátové schéma. Ale do skutečného schéma zapojení ovládacích obvodů to má strašně daleko.
Pomohu vám: nalistujte praktickou příručku od Moelera, kde jsou desítky podobných aplikací na reléovku.
Nechci kritizovat Vaše řešení, ale píšete, že SA1 a SA2 jsou tlačítka. V tom případě se motory budou točit jen v případě, že budete mít tlačítko stlačené. V případě, že to bude nějaký koncák, tak se ptám, jak toto zařízení vypnete. A dále již vám zde kolegové naznačili, že schází bezpečnostní obvod proti ztrátě napětí. A také schází tlačítko nouzového zastavení. A pokud to jsou větší motory, tak schází také obvod jištění proti nadproudu.

Ještě máte pocit, že si někdo dovolil z vás dělat srandu?
Pokud vytvoříte slušné zadání, tak pro vytvoření dobrého funkčního výkresu
potřebuji tak 4-6 hodin. Zřejmě jste ale mimo obraz....
Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #16 kdy: 24.08.2016, 06:50 »

Citace
Řeším zapojení pro spínání jednoho nebo dvou motorů. Nakreslil jsem schéma, jak by to mohlo fungovat.

Záleží zda to máte na výuku nebo takové zapojení chcete provozovat.
Dnes je spousta takových "sestav" na různé výkony už přímo sestavené, jen stačí zapojit na přívod a odvod ke 2 motorům....
Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Jiří Kasal
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline




« Odpověď #17 kdy: 25.08.2016, 16:24 »

Tak se mi to tedy konečně podařilo nakreslit. Velice děkuji panu Gargulovi a Svejkovskému, kteří mi poradili s tím přepínacím kontaktem. Pro kontrolu ještě posílám obrázek, zda to tak může být.

Co se týká té ochrany, tak mezí napájením zdroje (230 V) bude stop tlačítko, které odpojí přívod napájení.

Ještě pro Ing. Hlavatého:
to co jste napsal je podle mne nesmysl (nic proti). Pokud to dobře chápu a udělal bych to podle vás jak jste napsal, tak na kontaktech obou stykačů nesmí být blokování jinak nebude splněna podmínka pro spínání obou motorů. I tak ale děkuji za váš příspěvek.



* nvm.jpg (141.89 KB, 1754x1240 - prohlédnuto 1265 krát.)
Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.062 sekund, 23 dotazů.