Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?  (Přečteno 5959 krát)
Tým portálu Elektrika
Redaktoři portálu právě konající službu
*
Offline Offline




WWW
« kdy: 17.12.2015, 09:02 »

O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
    Jak moc se změnily předpisy v oblasti silničního provozu během historie? Podle majitele autoškoly Jiřího Kadlece k žádným převratným změnám nedošlo. Nejvýraznější byl přechod k jízdě vpravo, ke kterému u nás došlo v době protektorátu - konkrétně v březnu roku 1939. V průběhu let se také měnila přikázaná rychlost v obcích, mimo obce i na dálnicích. Například až v polovině roku 1979 byly zavedeny rychlostní limity na všech silnicích. Do té doby platila pouze přikázaná rychlost v obcích, a to jenom ve dne.
    Zdroj: zde...


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
   
Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 21.12.2015, 12:00 »

Dělal jsem autoškolu v roce 1980 v Plzni (ve škole).
U školy jsme měli kruhový objezd. Učitelé autoškoly to prezentovali tak, že je dobře, když se na něm naučíme jezdit, i když jinde jej tak snadno nepotkáme. Tenkrát ještě ten, kdo na kruhový objezd vjížděl, měl přednost zprava...

Ale napadla mě ještě jiná věc, jestli si to někdo nepamatuje, protože v dnešním zákonu to není:
1) když jsem viděl uplynulý víkend nehodu, kdy na přejezdu skončilo malé nákladní auto údajně kvůli poruše a rozmetal ho vlak, vzpomněl jsem si na to, že nás učili, že na přejezdu je zákaz řadit rychlost, že se přejezd přejíždí plynule s rychlostním stupněm zařazeným už před přejezdem. Bylo to tenkrát ve vyhlášce?
2) také nás učili, že bychom při parkování neměli ovlivnit funkci nebo přístup k technickému zařízení, takže bychom neměli zbytečně parkovat na kanálu, na uzávěru vody,... když je jinde dost místa (tenkrát bylo, dnes je to obecně problém). Také pro to byla opora v tehdejší vyhlášce?
Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Pavel Ryšavý
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 21.12.2015, 13:09 »

Dělal jsem autoškolu v roce 1980 v Plzni (ve škole).

1) ...nás učili, že na přejezdu je zákaz řadit rychlost, že se přejezd přejíždí plynule s rychlostním stupněm zařazeným už před přejezdem. Bylo to tenkrát ve vyhlášce?

tato povinost byla ve vyhlášce 80/1966Sb. V době, kdy jste dělal autoškolu platila 100/1975Sb.,  tzn. ve vaší době to povinnost nebyla, ale učitel autoškoly sice zamrzl v době minulé, ale dávalo to logiku (kdo někdy zkoušel řadit na staré V3S, s vylágrovanou kulisou chápe)

 
Zaznamenáno

Smysl pro humor - znak ducha bystrého
.45 ACP; 7,62x39; 7,62x54R; 9x19; 12/70
Pavel Ryšavý
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 21.12.2015, 13:11 »


2) také nás učili, že bychom při parkování neměli ovlivnit funkci nebo přístup k technickému zařízení, takže bychom neměli zbytečně parkovat na kanálu, na uzávěru vody,... Také pro to byla opora v tehdejší vyhlášce?

Ne, aspoň co je mi známo (80/1966, 100/1975),  ale předpisy z dob habsburské monarchie, ani z protektorátu neznám  angel angel
Zaznamenáno

Smysl pro humor - znak ducha bystrého
.45 ACP; 7,62x39; 7,62x54R; 9x19; 12/70
Krnovak
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 22.12.2015, 18:42 »

Nevím jestli se video zmiňuje (nejde mi otevřít) ale ještě před tím byla vyhl. 144/19xx (aspoň myslím) a technická 145/19xx. V pravidlech bylo dnes kuriozní ustanovéní pro odbočení vlevo tak, že na řízené křižovatce vozidla odbočující vlevo se postavila před vozidla přijíždějící zprava (takže se vlastně řadila do pravého pruhu u chodníku) a odbočení dokončila při min. žluté, semafor byl většinou jedna bedna na drátech uprostřed křižovatky. Jak se to dělalo na neřízené křižovatce to si fakt nepamatuji ale mám pocit. že podobně.
Příchodem 80 nastala v tomto směru naprostá revoluce, mimo jiné i to, že se dvě protijedoucí vozidla při odbočování vlevo míjela a ne objížděla.
Jinak zákaz řazení na přejezdech si také vzpomínám, nevíc se vyskytoval 1m (a u zkoušek se musely všechny vyjmenovat) ,  např.: 1m jízda od krajnice, 1m mezera stání mezi vozidly a už nevím kde co ještě ale bylo toho asi 10.
Na motorce se rukou ukazoval směr odbočení a bylo povoleno při odbočení např. vpravo ukazovat levou rukou přes hlavu a naopak.
Zaznamenáno
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #5 kdy: 22.12.2015, 21:15 »

... ukazovat levou rukou přes hlavu a naopak.

Dnes ukazovat rukou něco nad hlavou zavání signalizací paroží a to se dá klasifikovat různě.
Tedy i pokutovat.
 tanecek
Zaznamenáno

Elektrika NENÍ časopis!  
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 23.12.2015, 10:11 »

Zákaz přeřazovaní rychlostí na žel. přejezdu u nákladních automobilů a autobusů  obsahovala ještě vyhl. 100/1975.

Autobusy a nákladní auta převážející nebezpečný náklad (hořlaviny, výbušniny) musely před každým přejezdem zastavit a rozhlédnout se.

Při odbočování vlevo se objížděl pomyslný střed křižovatky, takže protijedoucí vozidla - pokud se sešla ve stejném okamžiku při odbočovaní vlevo na křižovatce - si vzájemně dvakrát překřížila cestu. Zrušeno a nahrazeno bylo míjením vlevo vyhláškou 80.
 Najetí vpravo a až po projetí rovně jedoucích vozidel možnost  odbočit vlevo bylo vyžadováno na křižovatkách, kde se nevešla vozidla odbočující vlevo do řady ve středu vozovky tak, aby vozidla jedoucí rovně mohla projíždět plynule.

Mělo se ukazovat doleva levou rukou a doprava pravou rukou na motocyklu, ale při poruše směrovek u auta ukazoval řidič doprava rukou zalomenou nahoru a doprava ohnutým palcem.
Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
mafiak
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 23.12.2015, 23:35 »

Niekde som počul, že alkohol bol niekedy poľahčujúca okolnosť. Niečo v zmysle "veď bol spitý ako delo, nevedel o sebe, dáme mu len podmienku.."
Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.051 sekund, 22 dotazů.