{{html imgtag}}

${perex}

${title}

${perex}

Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?  (Přečteno 4620 krát)
Redakce portálu Elektrika.cz
Redaktoři portálu právě konající službu
*
Offline Offline




WWW
« kdy: 10.07.2015, 09:02 »

O motorech #10: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
    Připojení vodiče N na uzel ve hvězdě může mít devastující následky, nezkoušejte to! Říká odborník na elektromotory Lubomír Kastner. Při takovém připojení podle něj reálně hrozí zkrat. Mohou existovat konkrétní aplikace, kdy k problémům nedojde. Bezpečnost takového připojení ovlivní zatížení, výkon, otáčky, konstrukce motoru i další faktory. Doporučit takové připojení ale podle něj rozhodně nelze.
    Zdroj: zde...


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
   
Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


« Odpověď #1 kdy: 10.07.2015, 10:52 »

Shodneme se v tom, že nepřipojovat.

Dál bych měl připomínky k riziku, které hrozí.

Vezměme si modelový případ:

Napájení asynchronního motoru je na vývodech U1, V1 a W1, uzel spojen na svorkách U2, V2 a W2 a připojen k ochrannému vodiči.

Za normálních okolností je mezi uzlem a ochranným vodičem prakticky nulové napětí.

Pokud dojde ke zkratu například na U1, pak zareaguje předřazené jištění v dostatečně krátkém čase. Tady nebezpečí nehrozí.

Pokud dojde k odpojení cívky U ze svorky U2, pak se na uzlu objeví fázové napětí. Na cívkách V a W dojde k nárůstu proudu a ochranným vodičem tento proud proteče. Měla by vybavit ochrana před nesymetrií fází a před přetížením, ale je otázka v jakém čase.

Podobně bude ochrana reagovat při průrazu mezi cívkami (nesymetrie) nebo průrazu vinutí na kostru (pak tam máme napětí i bez uzemnění uzlu).

Připojení uzlu k ochrannému vodiči a ke kostře nevidím jako velký bezpečnostní problém. Pokud bych se k tomu ale měl postavit jako RT, pak bych toto řešení určitě odmítl, protože se jedná o rozpor s doporučením výrobce a nedává valný smysl.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 10.07.2015, 10:57 »

Připojení uzlu k ochrannému vodiči a ke kostře nevidím jako velký bezpečnostní problém. Pokud bych se k tomu ale měl postavit jako RT, pak bych toto řešení určitě odmítl, protože se jedná o rozpor s doporučením výrobce a nedává valný smysl.

Promiňte, ale vidím velký rozdíl mezi připojením uzlu na N a na PE.

Zaznamenáno

Digital IC design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


« Odpověď #3 kdy: 10.07.2015, 11:09 »

Pokud bude uzel připojen pouze k N, pak hrozí nebezpečí kde? Z videa jsem to nějak nepochopil.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Jan Hrádek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 10.07.2015, 12:22 »

Podle mě připojení vodiče N do středu hvězdy motoru nemá na nic žádný vliv, ani smysl, pokud je motor v pořádku, pokud je v poruše, tak stejně zasáhne správně dimenzovaná ochrana. Nějak jsem to nepochopil s tím usměrňovačem, vůbec celý tento díl mě nějak nic nedal použitelného.  Pláč
Zaznamenáno
Jan Alin
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 10.07.2015, 13:50 »

Vodič N na střed hvězdy v motorech sice nepřipojuji, ale v normálním zapojení klasické hvězdy mě momentálně nenapadá, co by to mohlo způsobit za nebezpečí. Nešlo by to trochu rozvést?
Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 10.07.2015, 13:55 »

Pokud motor, který je zapojený do Y, bude mít přivedeny všechny 3 fáze, je to OK.
Pokud jedna vypadne, zpravidla se nerozběhne, prochází proud, který může motor poškodit. Měly by být osazeny takové ochranné prvky, aby došlo včas k úplnému odpojení motoru od napájení.
Pokud spojím střed Y s N přívodem, mám šanci, že se motor rozběhne i když jedna fáze bude "chybět". Jenže na dvě fáze nebude mít motor optimální parametry, nebude mít správný výkon, bude mít tedy větší skluz, vinutím poteče větší proud a je pravděpodobné, že se motor přehřeje, poškodí.
Pokud mě u běžného zapojení motoru zůstane "spečený" jeden kontakt, jedna fáze povede do motoru. Ale okruh se nemá jak uzavřít, "nic" se neděje. Ale kdybych měl střed spojen s N, je otázkou, jak rychle vy vypadlo ochranné zařízení, jestli bych zatím vinutí "neuvařil".

Ono to povídání pana Kastnera má jednu malinkatou chybičku, chybičku, které se snadno dopustí i jiný odborník - když se člověk problematikou dlouhodobě zabývá a dostane se na nějakou odbornou úroveň, někdy je těžké najít ten správný kompromis, aby jeho výklad byl dost odborný, ale přitom byl dobře pochopitelný o pro lidi, kteří zdaleka nemají takový přehled, takové znalosti.
Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jan Alin
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 10.07.2015, 14:40 »

Pokud jedna vypadne, zpravidla se nerozběhne, prochází proud, který může motor poškodit. Měly by být osazeny takové ochranné prvky, aby došlo včas k úplnému odpojení motoru od napájení.
Pokud spojím střed Y s N přívodem, mám šanci, že se motor rozběhne i když jedna fáze bude "chybět". Jenže na dvě fáze nebude mít motor optimální parametry, nebude mít správný výkon, bude mít tedy větší skluz, vinutím poteče větší proud a je pravděpodobné, že se motor přehřeje, poškodí.

Zvýšený proud by měl předřazené jištění vybavit, jde o to jestli včas. Jak se změní při rozběhu proudové poměry při dvou fázích a zapojeném a nezapojeném středu na N?

Pokud mě u běžného zapojení motoru zůstane "spečený" jeden kontakt, jedna fáze povede do motoru. Ale okruh se nemá jak uzavřít, "nic" se neděje. Ale kdybych měl střed spojen s N, je otázkou, jak rychle vy vypadlo ochranné zařízení, jestli bych zatím vinutí "neuvařil".

Tady je zas k posuzení otázka, zda je lepší při spečeném kontaktu riziko spálení nebo nespálení vinutí motoru při spojení středu s N, nebo existence fázového napětí ve svorkovnici na stojícím a zdánlivě vypnutém motoru. Už jsem přesně takhle petelici zamlada dostal, vím, moje chyba, vypnul jsem si jen ovládání a neměřil jsem, dalo by se říct, že jsem ji zasloužil a ještě jsem si měl šáhnout jednou abych si to pamatoval, ale stejně.  Úsměv
Zaznamenáno
Petr M
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 13.07.2015, 08:07 »

Přiznám se, že nějak z toho videa nejsem moudrý.

Já bych jenom rád věděl,co myslel pan Kastner tím "nulovým napětím" a "růzrnýma proudama". Přece platí Kirhoffovy zákony, ne? Součet produ vstupujících do uzlu je nula, ať je potencíál uzlu jakýkoliv.  podivej

A argumentace, že pokud je v jedné fázi nula, ostatní fáze jsou "někde mezi" je taky trochu podivná.  ?? UL1 = 0=UMAXsin 0°.  Potom UL2 = UMAXsin -120° a UL3 = UMAX sin120°. Sinus je lichá funkce, takže sin A = -sin-A. Takže pokud L1=0, L2=-L3 a napětí v uzlu je pořád 0.

Připojení středu na kostru jsem taky moc nepobral. Ok, izolační stav je jedna věc, ale prakticky vzato, pokud připojím střed hvězdy na PE, stane se z PE PEN. Takže třeba na 5kW žabku přívod CYKY 4x10 jenom kvůli připojení středu...  Šok Nebo (zbytečně) pátou žílu. Ale pak by se izolační stav proti PE nezměnil, střed by šel jiným vodičem.

Kolísání napětí fází, to ovlivní motor tak jak tak, ať je to D, Y nebo YN. Tomu s ečlověk nevyhne, je ale fakt, že porovnání těchto tří zapojení při poklesu jedné fáze jsem si nedělal.

Poruchy. No, pokud je zkrat na vinutí, tak se stejně motor musí vyměnit nebo přemotat. Jaký je rozdíl, jestli proud teče rozdělený do zbylých dvou fází, nebo odděleným N? Furt bude v té fázi nadproud a jištění by ho mělo rozeznat (ale pouštět to schválně na kostru je fakt blbost).

Pro výpadky fází se ale připojení N na střed přímo nabízí, ale ne přímo. V normáním provozu tam skoro není rozdíl a praktcky nic nepoteče. Ale kdyby ten spoj vedl skrz cívku napěťovýho chrániče...  Mrknutí Výpadek jedné nebo dvou fází (nebo porucha vinutí) znamenají ve středu dost veký napětí na vybavení chrániče, ne?  angel
Zaznamenáno

Jsem programátor jednočipů, zaměřený na automatizaci. Se zájmem o silnoproud od pěti let, maturitou elektro a papírama na to, abych mohl svůj výtvor legálně otestovat pod napětím do 1kV...
pegas100
Neverifikovaný uživatel @2
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 13.07.2015, 21:21 »

Když se tam připojí N, tak se nestane vůbec nic. Tak jako u sporáku je tam připojené N, protože zatížení může být při použití jedné plotýnky nesymetrické, ale při plném zatížení už to také to N nepotřebuje protože si to udělá svoji. Dokonce se vyráběla ponorná čerpadla na 400V, která měla ten (PE,PEN) spojeny z výroby se středem. A na měření izolačního stavu to také nemá žádný vliv. Důležitý je celkový R.
Zaznamenáno
Jaroslav Hasala
OSVČ
*
Offline Offline


Znojmo (JM)


WWW
« Odpověď #10 kdy: 14.07.2015, 07:40 »

S připojením středu hvězdy na N jsem se už u některých motorů setkal.
Bylo to v Německu, přišlo mi to zvláštní, bylo mi to vysvětleno tak, že připojení N vodiče má vliv na životnost motoru. Odběr na jednotlivých fázích se může u motorů dost lišit, připojení N toto vylepší, což má vliv na životnost motoru.

Podotýkám, že šlo o vodič N, nikoliv PE.

Co se týká připojení "usměrňovače" na střed hvězdy, asi vím, co měl p. Kastner na mysli.
Někdy se takto připojovaly elektromotory s brzdou. Brzda byla na 230V (SS). Toto připojení mělo jisté nevýhody, nicméně nezřídka to bylo takto zapojeno už od výrobce. Odběr brzdy byl vůči odběru motoru zanedbatelný.
Samozřejmě, pokud to situace umožňuje, je výhodnější zapojit brzdu samostatně, typicky přes pomocné kontakty stykače - ty spínají dříve než hlavní kontakty.
Zaznamenáno

elektromontážn í firma, revizní technik E2/A
specializace : domovní a bytové instalace, průmyslové instalace, hromosvody.
tel. : 603 355 919
email : jarda@hasala.cz
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


« Odpověď #11 kdy: 14.07.2015, 07:52 »

Obvykle se "usměrňovač" (Grätz) pro brzdu zapojoval na sdružené napětí, aby tu nulu nepotřeboval.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Jaroslav Hasala
OSVČ
*
Offline Offline


Znojmo (JM)


WWW
« Odpověď #12 kdy: 14.07.2015, 10:48 »

Pokud je brzda na 230V, potom mi sdružené napětí (400V) nijak nepomůže.

Popisované řešení má jisté nevýhody, nicméně funkční to jistě je a používalo se to takto, kupříkladu u stavebních vrátků.
Zaznamenáno

elektromontážn í firma, revizní technik E2/A
specializace : domovní a bytové instalace, průmyslové instalace, hromosvody.
tel. : 603 355 919
email : jarda@hasala.cz
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 16.07.2015, 06:43 »


Pro výpadky fází se ale připojení N na střed přímo nabízí, ale ne přímo. V normáním provozu tam skoro není rozdíl a praktcky nic nepoteče. Ale kdyby ten spoj vedl skrz cívku napěťovýho chrániče...  Mrknutí Výpadek jedné nebo dvou fází (nebo porucha vinutí) znamenají ve středu dost veký napětí na vybavení chrániče, ne?  angel


Ano, něco podobného jsem kdysi používal v oblasti, kde byly velice časté jednofázové výpadky, střídavé relé s cívkou 24 V zapojené mezi střed vinutí a vodič N plnilo          funkci detekce výpadku jedné (nebo i dvou fází), ovšem bylo třeba udělat ještě pomocí dalšího relé časový posuv 2 až 3 sec., jinak docházelo k reakci při zapínání.
Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #14 kdy: 17.07.2015, 05:54 »

..., střídavé relé s cívkou 24 V zapojené mezi střed vinutí a vodič N ..., ovšem bylo třeba udělat ještě pomocí dalšího relé časový posuv 2 až 3 sec., jinak docházelo k reakci při zapínání.

To bych se trochu bál jestli to to 24 V relé 3 s vydrží.

Zaznamenáno

Digital IC design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Přihlaš se uživatelským jménem, heslem a délkou sezení

Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.241 sekund, 22 dotazů.