Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Pracovní zóna
| |-+  -B- 30 denní zóna dostupných diskusí
| | |-+  Jaký je rozdíl mezi alternátorem v automobilu a alternátorem v elektrárně?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaký je rozdíl mezi alternátorem v automobilu a alternátorem v elektrárně?  (Přečteno 7989 krát)
student Michal
« kdy: 24.11.2014, 11:33 »

Jsem student 1. ročníku průmyslové školy a potřeboval bych trošku poradit.
Měl bych sepsat všechny rozdíly mezi alternátorem v automobilu a alternátorem v elektrárně.
Bohužel si s tím moc nevím rady a tak bych vás tady chtěl požádat o pomoc.
Zaznamenáno
Erhard Mareček
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 24.11.2014, 12:02 »

Rozdíl je ve velikosti. Konstrukce a funkce je stejná. Alternátor v autě má navíc uvnitř zabudován usměrňovač a regulátor napětí.
Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 24.11.2014, 12:05 »

...a v autě je pohon vyřešen ozubeným, nebo klínovým řemenem, což v elektrárně nemají.
Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 24.11.2014, 12:10 »

A poněkud vážněji - když si přečtete něco o počtech pólů, konstrukci kotvy a
turboalternáto rech, tak z vás pan učitel určitě bude mít radost.
Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #4 kdy: 24.11.2014, 12:15 »

Základ najdete na wiki (tvar pólů).
Turboalternáto r může mít vodíkové chlazení. Výstupní napětí se taky poněkud liší.
Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Erhard Mareček
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 24.11.2014, 12:25 »

Ještě další doplněk - alternátory větších výkonů > 200MW mají statorové vinutí chlazené vodou. Vinutí je vlastně trubka, kterou protéká chladící voda.
K počtu pólů - alternátor je synchronní stroj, v uhelných a jaderných elektrárnách se používají dvou pólové rotory (parní turbína - 3000 ot/min pro 50Hz),  kdežto na vodních elektrárnách nejčastěji osmi pólové (750 ot/min).
Frekvence je daná počtem pólpárů krát otáčky, velikost napětí se reguluje buzením rotoru.
Zaznamenáno
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 24.11.2014, 13:59 »

Michale,

když jsem před 50. léty navštěvoval 1. ročník průmyslové školy elektrotechnic ké, tak jsme v předmětu Elektrické stroje dostali podobnou otázku. Alternátory v autech tehdy ještě nebyly. Otázka byla složitější, protože se ptala jaký je rozdíl mezi alternátorem v elektrárně a dynamem v autě.

A protože jsme viděli jen tehdy to dynamo z auta a to ještě jen zahlédli, tak jsem si koupil knihu Přehled elektrotechnik y od ing.Dr. Jiřího Trůnečky.

V úvodu se píše, že elektrický stroj je zařízení na přeměnu elektrické energie elektromagneti ckou indukcí nebo jiným způsobem. A dělíme je do pěti základních kategorií:

- transformátory
- indukční stroje
- synchronní stroje
- stejnosměrné stroje
- střídavé stroje s komutátorem

Mezi synchronní stroje patří alternátory, které vyrábějí elektrický proud. Ale mohou býti i synchronní motory....

Doporučoval bych nastudovat a jak již zde bylo řečeno popsat jak alternátor v autě, tak alternátor v elektrárně. V každé odborné literatuře je stejná osnova:

- popis a funkce
- magnetické pole
- jednofázový a třífázový alternátor
- malé synchronní stroje
- synchronizovan é indukční stroje
- alternátory na vysoký kmitočet
- synchronní generátor při zatížení, ale budete brát asi až ve III. ročníku
- synchronní stroj jako motor a kompenzátor

Když aspoň něco z toho nastudujete a koupíte si dobrou příručku pro točivé stroje,
určitě  využijete tyto znalosti v budoucnu.

Máte dobrého učitele, který dovede motivovat

PS Alternátory do auta vygooglujete ihned a máte dokumentů na několik večerů. Ty velké v elektrárnách již tak hodně zúčastněny nejsou, ale nejdete také dosti materiálu.

Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 24.11.2014, 15:48 »

Alternátor v autě má jednu "výhodu" - má usměrňovač, takže nezáleží na otáčkách, výstupní napětí se reguluje budicím vinutím.
U elektrárny na otáčkách hodně záleží, tam je výstup třífázový střídavý a tak když je takový generátor připojen k síti, kterou napájí více zdrojů, výstupní napětí musí mít nejen stejnou frekvenci, ale i fázi, aby se takový generátor (alternátor) nechoval jako zátěž, ale jako zdroj a jeho energie byla maximálně využita.
Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #8 kdy: 25.11.2014, 00:55 »

Studente Michale,
nepočítejte zde s odpovědí na Vaši otázku, ale na nasměrování, co hledat.
mimo zde řečeného

- koukněte se na rozdíl mezi  turboalternátorem a alternátorem

- podívejte co je to nesený usměrňovač (nesené ventily) a jukněte se, jak se dělají na druhé straně přívody buzení v autoalternátor u

- podívejte se, co je to kývání turboalternáto ru a co je to tlumič proti kývání

- podívejte se, jak se dá turboalternáto rem kompenzovat síť, jak umí vyrábět kapacitní jalovou energii

- podívejte se na jmenovitou řadu napětí turboalternáto rů a autoalternátor ů

Pár postřehů, které se moc v literatuře nezdůrazňují :

Turboalternáto r  je špičkově vyladěný na 50Hz (60Hz...). Jak z hlediska minimálních ztrát (ve vinutí, v železe a aerodynamickýc h ztrát) tak z hlediska životnosti, vlastní rezonanční frekvence, ložisek...

Autoalternátor je velmi málo účinný, protože se výrobci snaží, aby jeho křivka účinnosti byla s otáčkami co nejplošší, ba dokonce, aby byl více účinný od nejnižších otáček. Proto se u něj udává základní parametr otáčky začátku nabíjení. Též se u něj udává výkon (proud) při malých a při středních otáčkách. Dnešní na elektriku žravá auta by bez této funkce v dopravních špičkách a chodu motoru na volnoběh pochcípala a už nenastartovala .





* autoalternátor.pdf (304.08 KB - staženo 295 krát.)

* Synchronní_alternator.jpg (30.44 KB, 489x542 - prohlédnuto 388 krát.)

* PAL 14V120A.gif (50.21 KB, 751x569 - prohlédnuto 471 krát.)

* ndalternator.jpg (34.87 KB, 800x280 - prohlédnuto 420 krát.)
Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.052 sekund, 23 dotazů.