Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  Proč se motor pohonu brány, točí na jednu stranu, na druhou se roztočit nechce?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 3 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč se motor pohonu brány, točí na jednu stranu, na druhou se roztočit nechce?  (Přečteno 36311 krát)
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 25.07.2014, 11:17 »


Motor pohonu brány po změně polarity má snahu se roztočit, někdy se i roztočí, ale s obtížemi. Ve směru hodinových ruček se točí bezproblémově, na druhou nikoli. Rozběhový kondenzátor je v pořádku.

Motor je připojený k jednotce BFT Altair. Převody jsem kontroloval.
Jedna se o asynchronní motor s třemi vývody (modrá, hnědá, černá).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 25.07.2014, 12:54 »

Ještě prosím dodávám, že onen zmíněný hnědý vodič je vlastně červený.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 25.07.2014, 13:02 »

... po změně polarity ...

Jedna se o asynchronní motor s třemi vývody (modrá, hnědá, černá).

Měnil jste polaritu čeho ? Neměl jste na mysli změnu sledu fází ? Prosím, popište přesně, nebo sem dejte schema. Také by bylo dobře uvést podrobnější údaje o motoru. A ten rozběhový kondenzátor je sice (jak píšete) v pořádku, ale je také dobře připojen ?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 25.07.2014, 13:50 »

Kondezátor má označené vodiče, takže v této souvislosti jsem jistě chybu neudělal, motory jsou totiž dva, pro každé křídlo jeden, a ten druhý funguje bezproblémově a dělá, co má. Při zasouvání pístu se "pokažený" nechce roztočit, když se mu pomůže, roztočí se.

Co se týká změny otáček (změna fází),  vše provádí řídící jednotka po otočení spínače. Je to motor 50W 24VDC.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 25.07.2014, 13:54 »

Zde posílám nákres, jak je uvedeno na řídící jednotce a v návodu

* obr.doc (45.5 KB - staženo 580 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 25.07.2014, 13:55 »

Jedna se o asynchronní motor s třemi vývody (modrá, hnědá, černá).
Je to motor 50W 24VDC.

Tohle mi nejde dohromady. Takže jaký je to vlastně motor ? Můžete opsat popis ze štítku nebo z dokumentace ?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 25.07.2014, 13:59 »

Zde posílám nákres, jak je uvedeno na řídící jednotce a v návodu

Podle nákresu bych to tipoval skutečně na asynchronní motor (3f nebo 2f) s běhovým kondenzátorem. Ten je ale AC. Nemá ten "vadný" motor přerušené některé vinutí ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 25.07.2014, 14:02 »

Jedná se tedy o stejnosměrný motor, který žádné fáze nepotřebuje.

Zkuste ho spustit bez zatížení, nebo změřte proudy.
Hlavní je zjistit, jestli se jedná o závadu  mechanickou, nebo v elektrice.
To se na dálku dá zjistit poněkud obtížně.
Ideální by bylo  ty dva motorky prohodit.

 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 25.07.2014, 14:38 »

Pokud by bylo vadné vinutí, roztočil by se. Jen na jednu stranu nebo vůbec? Bez zátěže jsem zkoušel, taky to dělá, ale když se trochu pohne s krytem, někdy se rozjede. Po stazeni šrouby ale opět stejný problém.

Motory jsem i vyměnil na kontrolním panelu, dokonce výrobce uvádí, že v pripade, že by se jeden vysouval a druhy zasouval, stačí přehodit modrý a hnědý na svorkach kontrolního panelu, což dáva smysl.

Ale proč se seká při zpětném chodu, nevím. Roztáčel jsem ho ručně a to chytí, ale sám od sebe nikoli.

Co se týká štítku, žádný zde není, je to součást právě celého pístu a na stránkách jsem našel jen výše uvedená data.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 25.07.2014, 14:56 »

Závada může být obojího druhu.
Je mi velice líto, ale lepší odpověď mě nenapadá:

I středně zručný elektromechani k se základním vybavením
by vám závadu na místě odhalil během několika minut.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 25.07.2014, 15:10 »

I tak vám Děkuji mnohokrát za rady
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Buben
*
Offline Offline



Revize a údržba elektrických zařízení a strojů


WWW
« Odpověď #11 kdy: 25.07.2014, 19:05 »

Podle nákresu bych to tipoval skutečně na asynchronní motor (3f nebo 2f) s běhovým kondenzátorem. Ten je ale AC. Nemá ten "vadný" motor přerušené některé vinutí ?

Pohony vrat jsou opravdu ve většině případů na 24 V DC.

Pro tazatele:

Nemají pohony koncové spínače pro seřízení koncových poloh otevřeno a zavřeno? Tam by mohl být vadný kontakt. I to, že když pohnete krytem, tak se někdy chytne by nasvědčovalo na vadný kontakt. Možná právě na koncovém spínači.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A
Údržba a opravy elektrických zařízení strojů, průmyslových elektroinstala cí a hromosvodů.
Dřevozpracujíc í průmysl a prostory se zvýšeným nebezpečím požárů.
Stále se učím.....
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 25.07.2014, 20:20 »

Já zrovna dneska řešil podobný problém. Při výpadku někdo vypnul elektrický pohon a rozpojil  mechanismus aby šla brána otevřít ručně.
Po  obnovení napájení zase zapojil zpět převodovku, ale mechanismus, který spíná pohon elektricky nezapadnul zpět přesně jak měl. Výsledkem bylo, že se brána spolehlivě otevřela, při zastavení cukla s pohonem, a někdy se zavřelo, nekdy se muselo do brány žduchnut....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 26.07.2014, 12:37 »

Koncové spínače nemají. Zdá se mi, že se motor i víc zahřívá. Ale včera jsem si i všimnul, že když je roztoceny, změna směru otáčení se nekoná, motor se setrvačností znovu roztočí do původního směru. Teprve po uplnem zastavení má snahu se točit obráceně, ale musí se mu pomoct.

Rozbehove kondenzátory jsou dobré, zkoušel jsem i ten druhý.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 26.07.2014, 12:43 »

Mám neblahé tušení, že by to mohlo být vinutí, ale nejsem zkušený. Nevím, jestli je vadné, když otáčení v jednom směru je v pořádku. Přece při toku proudu civkou je buzene magnetické  pole, jehož směr se řídí Amperovym pravidlem, pri změně toku opačným směrem se mění směr a tudíž i rotace.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #15 kdy: 26.07.2014, 16:29 »

Podle toho co popisujete, to opravdu (podle mě) vypadá na asynchronní motor s jedním přerušeným vinutím.
Zkuste, pokud máte ohmmetr (nebo si ho někde půjčte),  změřit odpory mezi jednotlivýmy vývody obou motorů. S odpojenými kondenzátory, ať ten ohmmetr případně nezničíte. Očekával bych hodnoty v rozsahu cca jednotky až desítky Ω. Musí být ale mezi stejně označenými vývody (přibližně) stejný pro oba motory. Pokud se nějaká hodnota bude výrazně lišit, je pravděpodobně motor vadný.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Stanislav Látal
OSVČ VPP (pozastaveno)
*
Offline Offline




« Odpověď #16 kdy: 26.07.2014, 16:47 »

Mám neblahé tušení, že by to mohlo být vinutí, ale nejsem zkušený. Nevím, jestli je vadné, když otáčení v jednom směru je v pořádku.
Taky nevím jestli je vinutí vadné .  Mrknutí

Předpokládám, že jde o DC sériový motorek.
Zkuste najít nějakého elektrikáře, který má Ohmetr a porovnávací metodou (vypnout řídící jednotku, oba motory odpojit) zjistí stav motorku. Může být přerušeno jedno vinutí, nebo může mít mezizávitový zkrat statorového vinutí (pravděpodobně má motorek dvě vinutí). Při složení motoru může něco tlačit na cívku a prodřená izolace vyrobí zkrat (mezizávitový nebo na kostru).
Jinak řídící jednotka měří proud motorkem a když překročí nějakou předvolenou maximální hodnotu proudu a čas, tak vypne pohon motoru (u levných pomocí relé, u dražších vypne výkonové tranzistory s PWM řízením). Je to pro ochranu motorků (hlavně v zimě - sníh, přimrzlá brána nebo prostě drhne po nacouvání do brány apod.).
Někdo mi tvrdil, že tyto motorky (pro otevírání křídel brány) nejsou z hlediska životnosti pro malé a větší firmy vhodné (rozhodně ne ty levné plastové). Šroub a matice dostávají zabrat (podívejte se kolik Nm vyvinou).
Není to moje zkušenost, protože mám nesenou bránu s jedním motorem s ozubeným kolem proti ozubenému hřebenu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #17 kdy: 26.07.2014, 16:50 »

Zkuste přepólovat pomocné (směrové) vinutí. Jestli poběží pořád jen  na tu stejnou stranu nebo se směr otočí. Zjistíte, zda je chyba v motoru  nebo jeho spínání.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Stran: [1] 2 3 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

 Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
 Kam připojit pátý vodič třífázového motoru, ke kterému doposud vedly pouze čtyři
 Jak rozběhnout 5,5kW motor?
 Jak zapojit správně 3fázový motor?
 Jak zapojit motor cirkulárky?
 Jak zapojit asynchronní motor 37kw?
 Prečo pri prepnutí motora z Y do trojuholníka vyhodí poistky ?
 Jak velkým rozběhovým kondenzátorem osadit 3-fázový asynchronní motor?
 Lze zapojit motor 3x220 jako 3x380?
 Jak zapojit 3f motor na štípačku dřeva?
 Jaký typ odrušovacích kondenzátorů zvolit k elektromotoru?
 Čím chránit motor čerpadla?
 Proč mi proudový chránič vyhazuje motor?
 Jaký je rozdíl mezi jištěním elektromotorů pojistkami a motorovými jističi?
 Ako zapojit 3KW 3fazovy motor cez rozbehovy kondenzator?
 Jaky motor zvolit pro male otacky,vykonny a tichy chod?
 Jak zapojit třífázový motor na jednu fázi ?
 Jak "opravit" vytopený elektromotor?
 Poradite mi s rozbehovym kondenzatorom?
 Jak vyměnit černou porcelánovou vidlici za čtyřkolík u cirkulárky?
 Jaký je výkon 3f motoru v zapojeni do Y?
 Které fáze se přepínají, pokud chci změnit směr otáčení 3f motoru?
 Jak velký potřebuji motor pro vybuzení 22kW motoru pro start kogenerace?
 Jak poznám spálený motor na cirkulárce?
 Je tento motor na spouštění Y D ?
 Jak zapojit motor aby se po výpadku energie sám opět nerozběhl?
 Jak spouštět motor hvězda/trojúhelník včetně reversace?
 Při jakém zapojení, má motor vyšší výkon a nižší spotřebu el.energie?
 Kedy zapojit motor do D a kedy do Y?
 Lze zapojit motor Siemens 100L IM B3 přes rozběhový kondenzátor?
 Jak mohu zapojit motor z aut. pračky tatramat pro účel pohonu?
 Jak zmenit smer otaceni motoru v rozbrusovacce Narex?
 Jak zapojit elektromotor jako generátor proudu?
 Co znamená na svorkovnici motoru označení Z1, C, U1, Z2 a U2?
 Jak zapojit motor 2,2kW 230V (220V)?
 Co se stane pokud si spletu u motoru modrý vodič s fázovým?
 Ako zapojit motor na frekvencny menic?
 Jak zapojit 1fazovy motor z pracky na 230V ?
 Jak zapojit 3 fázový motor na 1fázi?
 Mohu elektromotor se štítkem D-mot 220/380V zapojit do trojúhelníku?
 Jak zapojit motor s třemi vývody z cívek?
 Co jsem udělal špatně v zapojení 3f motoru na 1 fázi, že má malý výkon a hřeje?
 Jak změřím spálený 3 fázový motor pokud tam natekla voda?
 Jak změnit otáčky 1fáz asynchr. motoru...450w, 1360ot.?
 Jak zapojím motor cirkulárky dle níže uvedených údajů?
 Aké dynamo či alternátor použiť na malú vodnú elektráreň?
 Jak změnit chod motoru na pohonu branky?
 Lze regulovat otáčky motoru s rozběhovým kondenzátorem?
 Poradíte mi s výběrem vhodného motoru k cirkulárce?
 Jakou velikost rozběhového kondenzátoru zvolit pro třífázový motor?
 Jak spínat každou hodinu motor na 5 minut pro cirkulaci teplé vody?
 Je možné nějak regulovat otáček u hrnčířského kruhu pedálem šicího stroje?
 Jak nejšetrněji zapojit asynchronní elektromotor AP112M-4?
 Jak poznám polaritu u motorového kondenzátoru
 Jak poznat vadný rozběhový kondenzátor?
 Ako pripojím motor konštruovaný na 3x230V do Y na 400 V ?
 Ako zapojit motor retazoveho kladkostroja?
 Jak mám zapojit třífázový motor do hvězdy a taktéž zásuvku k němu?
 Jak se projeví prohození vývodů vinutí v 3f motoru ?
 Jak zapojit motor navijáku Gude?
 Aký je výkon elektromotora zapojeného do trojuholníka?
 Rozeběhnu motor 5,5kW přes přepínač hvězda - trojúhelník?
 Ktorý typ motora sa roztočí niekedy doprava a niekedy doľava?
 Proč vedou z tohoto motoru 3 vodiče?
 Jaký typ 3f motoru je vhodný pro zapojení hvězda trojúhleník?
 Jak zapojit tento motor na 230V?
 Zná někdo tento motor - jaké má parametry?
 Je možné zapojení třífázového motoru na jednu fázi?
 Jak zvýšit výkon elektromotoru?
 Co vše prozrazují štítkové hodnoty proudů?
 Pomůže mi někdo se schématem zapojení ovl. motoru?
 Proč mi nefunguje reverzace jednofázového motoru?
 Jak spočítat převody u cirkulárky?
 Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku?
 Co může být za problém při přepnutí 7,5kW motoru hvězda trojúhelník?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 Jaké je správné zapojení 1 fázového motoru na 2 fáze?
 Lze rozběhový kondenzátor použít jako kompenzační?
 Lze zapojit motor F160M04 na cirkulárku?
 Jak upravit rozběh motoru štípačky?
 Jak změním pravotočivé otáčení na levotočivé u motoru z flexy?
 Jak zapojit kondenzátor, motor a novou přívodní šňůru stolní brusky?
 Jak zapojit 1 fázový motor MEZ 3APC71-4SC ?
  Co se stane, když poběží motor pouze na hvězdu a nepřepnu ho do D?
 Preco sa netoci motor na pohone acer life?
 Môže zhorieť nezaťažený elektromotor aj pri správnom zapojení?
 Můžete zkontrolovat toto zapojení 3f motoru na 1f?
 Kolko vyvodov ma 3-fazovy asynchronny motor?
 Kolko stoji previnutie kalovej ponorky?
 Proč motor čerpadla hučí a netočí se?
 Jak správně spustit elektromotor 4kW?
 Jak zapojit třífázový motor stolní brusky na 230V?
 Jak rozběhnout asynchroní generátor s benzínovým motorem?
 Může vadný rozběhový kondenzátor ovlivnit výkon ponorného čerpadla?
 Jak zapojit motor QSBF 80/2-4-R 3T?
 Jak zapojit 1f motor CJaB52D?
 Jak vybrat a zapojit frekvenční měnič? Chci pomoci elektrikáři!
 Jak zapojit reverzační spínač štípačky na dřevo?
 Jak zapojit 3f vibrační motor pouze na tri faze bez zlenozluteho vodice?
 Jak zapojit časové relé pro reverzaci elektromotoru?
 Jak zapojit motor z původních třech na jednu fázi?
 Mohu změnit napájecí napětí napětí elektromotoru zvýšit o 100%?
 Je bezpečné spouštět cirkulárku motorovým spouštěčem?
 Proč zahradní sekačka při standardních otáčkách nemá sílu sekat?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Jak zapojit rozběhový kondenzátor bez označení kontaktů?
 Lze napájet třífázový motor z jednofázové centrály a pak frekvenční měnič?
 Utáhne elektrocentrála 2kW malý motor 70W?
 Lze motor 230V pohánět autobaterií?
 Jak zapojit motor jednofázový motor ze skartovačky?
 Jak zapojit asynchronní motor jako generátor ?
 Jaká je logika sledu fází při zapojení motoru?
 Jak zapojím motor se 4 vývody?
 Jak zapojit malý asynchronní motor na jednu fázi po 100.556.?
 Je možné toto zapojení dvouotáčkového motoru?
 Ako zapojit 3-fazovy motor na 1-fazu aby nemal male otacky a nedymil?
 Jak správně zapojit motor AF 422/1A?
 Ako zapojiť 3-fáz.motor s brzdou a 2 výkonmi?
 Proč se netočí 1f motor s rozběhovým kondenzátorem?
 Jak zapojit jednofázový elektromotor s rozběhovým vinutím?
 Jak zapojit dvouotáčkový elektromotor (pro mě) se záhadným štítkem?
 Jak zapojit atypický motor z vrat?
 Proč je na elektromotoru 6 vodičů s fázemi?
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 Jde do asynchronního motoru, který točený druhým stejným motorem zapojit proud?
 Jak rozbíhat asynchronní motor, připojený k elektrocentrále?
 Jak se obecně uvažuje o principu rozběhu motoru?
 Je problém když je softstartér předimenzovaný ?
 Jak ovládat dva motory (dva směry otáčení) jedním tlačítkem?
 Bude fungovat kombinace motoru 3F motoru a 1F VF menice?
 Je možná úprava 3f motoru na Y/D?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 1.5KW, 1425 ot?
 Nemáte prosím někdo tušení kolik kW má tento sousedíkův motor?
 1000x dokola Jak zapojit tento motor?
 Lze použít motor D spínat rozběhem Y/D?

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.06 sekund, 23 dotazů.