{{html imgtag}}

${perex}

${title}

${perex}

Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  Proč nemá automobil dynamo místo stávajícího alternátoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Proč nemá automobil dynamo místo stávajícího alternátoru?  (Přečteno 23906 krát)
marek987
« kdy: 29.01.2012, 13:19 »

Předem píšu že jsem totální laik ohledně elektrotechnik y.
Pamatuji si ,že mi kdysi někdo říkal, že z jakékoliv baterie jde stejnosměrný proud.
Moje otázka tedy zní, proč je v autě alternátor, který vyrábí střídavý proud, kterým nabíjí akumulátor a z akumulátoru pak teče 12V stejnosměrného proudu?
Proč se tedy nepoužívá rovnou dynamo které vyrábí stejnosměrný proud?








Moderátor:
Původní diskusní otázka zněla: "Jde z auta stejnosměrný nebo střídavý proud?"

 zed zed zed zed zed zed
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


WWW
« Odpověď #1 kdy: 29.01.2012, 13:47 »

Střídavým proudem baterku nenabijete, ani kdybyste jí to rozkázal. Proto se musí usměrnit. Oproti dynamu má alternátor výkon méně závislý na otáčkách (dodává dost energie už při malých otáčkách na volnoběh). Usměrnění se provádí buď diodovým můstkem nebo komutátorem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
marek987
« Odpověď #2 kdy: 29.01.2012, 13:56 »

A když zapojím do zapalovače měnič z 12v na 220v ,tak těch 220v je už střídavý proud?
Pokuď ne, tak jakto že mi tam pak funguje třeba pc ,ten snad nefunguje na stejnosměrný proud? Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Horský
ČESKÝ ŽIVNOSTNÍK
*
Offline Offline



Podbořany - projekční a revizní činnost E1B


WWW
« Odpověď #3 kdy: 29.01.2012, 14:01 »

Jestli myslíte PC laptop, pak ten samozřejmě "běží" na stejnosměrné napětí, stejně jako nabíječka na telefon, napájení navigace, konvice na kafe atd.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projekce vyhrazených el. zařízení v objektech tř. A + B
Bytová a občanská výstavba, průmysl, zdravotnictví
Návrhy a výpočty umělého osvětlení
Návrhy ochrany před bleskem a přepětím
Revizní technik E1B
http://www.severocech.cz/ mob. 721 141 602
email: projektant-elektro@seznam.cz
marek987
« Odpověď #4 kdy: 29.01.2012, 14:26 »

Aha, děkuji za vysvětlení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


WWW
« Odpověď #5 kdy: 29.01.2012, 14:35 »

A když zapojím do zapalovače měnič z 12v na 220v ,tak těch 220v je už střídavý proud?


Měniče z 12V stejnosměrných vyrobí 230V střídavých. Zdroj u vašeho noťasu pak z těch 230V střídavých vyrobí cca 19V stejnosměrných . Nebo můžete zakoupit napájecí adaptér přímo do auta. Mám ale dojem, že to bude totéž. Střídač 12V -> trafo -> usměrňovač a stabilizace na 19V.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 29.01.2012, 19:49 »

Jestli myslíte PC laptop, pak ten samozřejmě "běží" na stejnosměrné napětí, stejně jako nabíječka na telefon, napájení navigace, konvice na kafe atd.
Tak teď nevím, jestli jste si s tazatelem rozuměli!

Uvedené spotřebiče mají malý zdroj stejnosměrného napětí (AKU baterii), ale pokud tazatel píše něco o měniči 12/220V, tak na výstupu měniče je střídavý proud (měl by být jako v zásuvce, prakticky záleží na konstrukci měniče, jak moc je to sinus nebo "schody").

Napájecí zdroje pro notebooky, mobily,... jsou konstruovány zpravidla tak, že mohou fungovat z 220V (dnes by se mělo uvádět 230) stejnosměrných i střídavých.
Stejnosměrný zdroj 230V je v praxi dost vyjímka.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 29.01.2012, 20:17 »

Mám ale dojem, že to bude totéž. Střídač 12V -> trafo -> usměrňovač a stabilizace na 19V.

To si myslím že nebude, na toto se používají DC-DC měniče, které jsou s použitím moderních součástek konstrukčně jednodušší (=levnější) a mají větší účinnost.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


WWW
« Odpověď #8 kdy: 29.01.2012, 22:19 »

To si myslím že nebude, na toto se používají DC-DC měniče, které jsou s použitím moderních součástek konstrukčně jednodušší (=levnější) a mají větší účinnost.

A jak vyrobíte z 12VDC napětí 19VDC pomocí moderních součástek? Myslím levně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Drábek Martin
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 29.01.2012, 22:41 »

třeba takto:
.... berte to jen jako ukázku principu
 cenově se to nechá postavit za cca 100 kč s jinou verzí řídícího IO
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 30.01.2012, 00:20 »

A jak vyrobíte z 12VDC napětí 19VDC pomocí moderních součástek? Myslím levně.
Mnohem snáze, než 230~  Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #11 kdy: 30.01.2012, 00:47 »

Vážený pane marek987,
abych se vrátil k Vaší otázce.
Dynamo je pro nabíjení autobaterii logičtější a dokonce energeticky úspornější.
Ale.
Když v automobilech začaly narůstat energetické nároky elektrovýzbroj e auta, začali se výrobci pídít po něčem výkonnějším a spolehlivějším . Dynama totiž trpěla velkou nevýhodou, celý výkon, velký proud, šel přes komutátor a kartáčky. Velký proud vyžadoval kartáčky s velkým obsahem měděného prášku a s velkou styčnou plochou, lamely komutátoru z velkého kusu mědi a celé to bylo citlivé na vlhkost, otřesy a častou údržbu (vyfukování vodivého prachu po oděru kartáčků, kontrola délky kartáčků. Servis dynama například z tanku se podobal práci při rubání uhlí). Navíc regulační charakteristik a dynama byla poměrně strmá a aby dynamo dodávalo potřebný výkon muselo být konstruováno tak, že při volnoběžných otáčkách motoru nedávalo dostatečné napětí a nemohlo dobíjet při volnoběhu akumulátor. V dopravních zácpách za deště a tmy se vám klidně mohl akumulátor vybít i když motor běžel.
Mezi akumulátorem a dynamem muselo být výkonové zpětné relé, který svým kontaktem bylo schopno odpojit dynamo od akumulátoru, jinak by se dynamo rozeběhlo jako motor. Kontakt musel být dimenzovaný na plný proud dynama.
Zavedení střídavého trojfázového alternátoru umožnil rozmach polovodičů. Výkonné a spolehlivé křemíkové usměrňovací diody umožnily odběr výkonu z pevného statorového vinutí. Rotor mohl být napájen ze dvou hladkých sběracích kroužků a přenášený proud do rotoru alternátoru je do 1A. Kroužky jsou hladké, proud malý, kartáčky zde prakticky neubývají a mají životnost srovnatelnou se životností ložiska alternátoru. Magnetický obvod alternátoru je speciálně zkonstruován tak, že alternátor při volnoběžných otáčkách nejen už akumulátor dobíjí, ale dokonce je schopen pokrýt asi 1/3 běžné energetické spotřeby vozidla. Cena za tento komfort a práceschopnost v širokém rozsahu otáček motoru je poměrně špatná účinnost autoalternátor ů. Spolehlivost usměrňovaše alternátoru je vysoká, pokud jej nepotrápíte obráceně připojeným akumulátorem, zkratem na akumulátoru, nebo připojením nešetrné nabíječky k akumulátoru, většinou o usměrňovači v autoalternátor u v životě jako laik neuslyšíte.
Regulátor napětí pro autoalternátor je jednodušší, je také polovodičový a je také poměrně hodně spolehlivý a hlavně stále stejně přesný a k akumulátoru šetrnější.
 Moderní autoalternátor y nemají dokonce ani žádné kroužky a uhlíky, mají buďto nesený usměrňovač, nebo buzení permanentními magnety a doregulaci neseným regulátorem, nebo získávají energii buzení z kocentrického alternátorku s permanentními magnety ve statoru a odběrným vinutím v rotoru. Za vinutím je nesený regulátor napětí. Takový alternátor má na údržbu jen svoje dvě kuličková ložiska.  
Takže to autoalternátor nad autodynamem vyhrál v evolučním vývoji na plné čáře.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Václav 3
« Odpověď #12 kdy: 30.01.2012, 09:00 »


Rotor je napájen ze dvou hladkých sběracích kroužků a přenášený proud do rotoru alternátoru je do 1A. Kroužky jsou hladké, proud malý, kartáčky zde prakticky neubývají...


U některých nových alternátorů 90 až 120A teče do buzení proud 2 až 3A, to je však samozřejmě stále nesrovnatelné s výstupním proudem.
 Ještě dodám, že alternátor dobíjí na volnoběh motoru více také díky tomu, že bývá zpřevodován do rychla, zhruba na dvojnásobek otáček motoru, což u dynama nelze udělat  s ohledem na komutátor, který by se potom při maximálních otáčkách motoru mohl odstředivými silami roztrhnout a kartáče by měly díky nim také malý přítlak, takže by docházelo k velkému opalu.


 Moderní autoalternátor y nemají dokonce ani žádné kroužky a uhlíky, mají buďto nesený usměrňovač, nebo buzení permanentními magnety a doregulaci neseným regulátorem, nebo získávají energii buzení z kocentrického alternátorku s permanentními magnety ve statoru a odběrným vinutím v rotoru. Za vinutím je nesený regulátor napětí. Takový alternátor má na údržbu jen svoje dvě kuličková ložiska. 


Teoreticky o tom vím, ve skutečnosti jsem takový alternátor ještě neviděl (a měl jsem jich v ruce už hodně, od nejstarších z počátku 60. let až do dneška a všech možných značek), můžete mi sdělit, zda tento systém používá nějaké běžné vozidlo?

Daleko častější jsou alternátory s permanentním buzením, kde se poté provádí regulace na výkonové straně pomocí řízeného usměrňovače s tyristory. Klasický diodový blok je nahrazen blokem, kde jsou tři diody v záporné větvi a tři tyristory v kladné větvi, regulační obvod a vše je jako monoblok umístěno v mohutnějším chladiči mimo samotný alternátor. Tento systém se používá u motocyklů všech možných jak italských tak japonských značek.

K životnosti a spolehlivosti alternátorů a dynam mohu dodat pouze zkušenosti z praxe. Kvalitní alternátor vydrží proběh 200 až 250 tis. km, u dynama bývá servisní zásah potřeba zhruba v rozmezí 60 až 80 tis. km, což je 3 až 4 krát častěji. U alternátorů daleko častěji bývají vadná ložiska než kartáče, u dynam tomu bývalo přesně naopak.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


WWW
« Odpověď #13 kdy: 30.01.2012, 09:58 »

Mnohem snáze, než 230~  Mrknutí
Koukám, když jsme brali DC/DC měniče, tak jsem asi zrovna chyběl.  ?? Takže beru zpět. Já si jenom pamatuju dělení a násobení DC napětí... Budu se na to stejně muset podívat, čeká mě z toho zkouška Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Petr M
« Odpověď #14 kdy: 30.01.2012, 10:18 »

A jak vyrobíte z 12VDC napětí 19VDC pomocí moderních součástek? Myslím levně.

Třeba flyback convertor, boost convertor, charge pump...  Mrknutí  Hodně z nich nemá ekvivalentní český název. Krásně je to popsáno třeba v dokumentaci Linear Technology.

Výhodou je, že není potřeba dodržovat 50Hz sinus a na vyšší frekvecnci se i s malou indukčností / kapacitou dají dělat velký kouzla...  Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Mam dynamo z tanku ...
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jak vyrobit generátor z asynchronního motoru?
 Může asynchronní generátor dodávat do sítě jalovou energii?
 Co se děje s generátorem v ostrovním režimu?
 Lze zapojit jednofázový indukční motor jako generátor u MVE?
 Lze použít asynchronní motor jako generátor v ostrovním režimu?
 Aké dynamo či alternátor použiť na malú vodnú elektráreň?
 Je samospádová vodná elektráreň vhodná jako mikro generátor?
 Může pracovat 3f synchronní generátor typu A1064(49,6kW) do sítě?
 Proč mi nejde výstupní napětí u generátoru?
 Jaký průřez vodiče musí být k uzemnění uzlu generátoru?
 Jaký je rozdíl mezi synchronním a asynchronním generátorem u elektrocentrály?
 Lze sestavit výrobní část ostrovní nn sítě z asyn. a syn. generátoru?
 Zajimalo by mě, jestli by šel postavit kapanadzegenerator?
 Je možné využití vodního kola k výrobě elektrické energie?
 Jaký generátor pro generování elektřiny pomocí spádu vody?
 Jak připojit asynchronní generátor k síti ?
 SOLID: Přenosné a převozné generátory, problematika jejich provozu a revizí
 Je třeba regulovat generátory?
 Není nesmysl provozovat generátor na pár procent výkonu?
 Jak odrušit stejnosměrný proud ze sitě do generátoru?
 Jaká síla je potřebná k roztočení generátoru?
 Neměl by někdo návod k tomuto generátoru?
 Jak správně zapojit generátor do sítě?
 Prezije polovodicovy menic pripojeni/prifazovani (a)synchronniho generatoru?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

 Mohu použít na zařízení, který potřebuje 5V/0,5A adaptér 5V/5,5A?
 Jake poridit poradne trafo k halogenovym zarovkam do koupelny ?
 Kde sehnat tranformator 120V- 230V?
 V čem spočívá úprava UPS na měnič 230V?
 Měli byste odvahu použít k laptopu neoriginální zdroj ?
 Jaký měnič napětí mám zvolit při přechodu z Ameriky?
 Proč mi odchází trafo od vinotéky z Ameriky?
 Má být nemá být u trafa 230/24V zemnění?
 Jak elegantně připojit elektrocentrálu s 230/12V?
 Jak zapojit elektronické trafo 12V s dvojitými vývody?
 Jaké trafo koupit pro světlo 3x35W s dotykovým stmíváním?
 Mohu používat domácí spotřebiče o kmitočtu 60Hz v naší síti?
 Můžu nahradit síťový transformátor u nabíječky akuvrtačky impulzním zdrojem?
 Jaký zvolit adaptér pro podhledové světlo (12V)?
 Jaký zvolit zdroj na dveřní pípačku?
 Je možné napájet cnc na 110V upraveným generátorem ?
 Jsou nějaká omezení pro trafo 230/12V umístěné na půdě?
 Je možné využití vodního kola k výrobě elektrické energie?
 Da sa spravit zo 6 V adaptera 12V ?
 Jak zapojit alternátor, aby mi pomohl s výrobou elektrické energie?
 Je možné, že všechny UPS značky APC nevyhovují ČSN 33 1600 ed.2?
 Opravdu mám vyhodit spotřebiče z USA a udělat normální instalaci?
 Jak funguje transformátor pro LED světelné zdroje?
 Jaká je životnost trafa pro LED osvětlení?
 Existuje zvonkové trafo šířky 1U na DIN lištu?
 Jak zprovoznit vysoko odběrové zařízení z USA v ČR?
 Jak vyřešit přepínání napájení ze sítě a měniče?
 Prodává se třífázový měnič pro USA spotřebiče?
 Je normální bručící zvonkové trafo?
 Kde koupit nebo jak vyrobit alternátor pro nouzové sledování TV?
 Jakou elektrocentrálu potřebuji, aby utáhla 12x 55W úspornou zářivku + 700W?
 Může nefunkčnost UPS souviset se změnou elektroměru?
 Môže sa zdroj elektrické energie pripojiť do zásuvky?
 Může zůstat trafo při výměně halogenových žárovek za led žárovky?
 Jde nějak odrušit rušení od impulzního zdroje?
 Jaké elektonicke trafo použít pro čtyři bodovky 12V/50W?
 Lze zapojit 2x12V větráky z PC, aby byly napájené ze zásuvky?
 Mohu zapojit 12V-10A minikompresor na 12V-15A PC zdroj?
 Mohu poskodit pristroj adapterem s vyssim proudem?
 Mohu k trafu 24V~24VA připojit LED pásek 24V se 48W?
 Je pro malý soustruh vhodnější jednofázové nebo sdružené napětí?
 Jakým způsobem vyřešit instalaci zásuvky na půdě pro napájecí adaptér k anténě?
 Co může být s napájecími zdroji v LED svítidlech, že tak často odcházejí?
 Jak zapojit LED žárovky a zdroj na DIN liště?
 Lze nahradit napájecí zdroj 8V/0,5A zdrojem 8V/1A?
 Vyplatí se úprava napájení spotřebiče z Ameriky?
 Bude UPS řešením pro tepelné čerpadlo které vypíná z důvodu poklesů v sítí?

Aktuální slova (1)

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.073 sekund, 23 dotazů.