{{html imgtag}}

${perex}

${title}

${perex}

Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  JAK TO MÁ BÝT? - projekty, návrhy, rozpočty
| | |-+  Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?  (Přečteno 8563 krát)
Karel Novák II
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 24.01.2012, 17:43 »

Konstruktér nám navrhl použít do stroje motor 18,5kW v režimu S3.
Můžete mi někdo poradit jaký má motor výkon při zatížení S1?
Všichni výrobci v katalogu uvádí výkon motoru pro S1 a já nevím zda můj motor odpovídá motoru 15kW v S1 nebo 11kW v S1.
Stejnou pomoc potřebuji u motoru 30kW-S3. Jedná se o asynchronní motor s kotvou na krátko.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #1 kdy: 24.01.2012, 18:45 »

Konstruktér nám navrhl použít do stroje motor 18,5kW v režimu S3.
Můžete mi někdo poradit jaký má motor výkon při zatížení S1?
Všichni výrobci v katalogu uvádí výkon motoru pro S1 a já nevím zda můj motor odpovídá motoru 15kW v S1 nebo 11kW v S1.
Stejnou pomoc potřebuji u motoru 30kW-S3. Jedná se o asynchronní motor s kotvou na krátko.


Ježíšmarjá, človeče proč se do toho montujete. placu
Soudě dle dotazu, motorům moc nerozumíte. Takže jenom stručné vysvětlení.
Pokud někdo navrhl motor s příkonem 18,5 kW, v režimu S3, tak asi věděl proč. Pokud mě paměť neklame, tak režim S3, je cyklický režim. To znamená, že motor je chvíli připojen na napájení, neboli je konstantně zatížen, a chvíli je vypnutý. Po dobu zatížení se většinou motor moc neohřeje.
Kdežto režim S1, je trvalé zatížení motoru.
 Úsměv
Takže pokud má motor příkon 18,5 kW, je jedno jestli v režimu S3, nebo v režimu S1
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


WWW
« Odpověď #2 kdy: 24.01.2012, 20:37 »

S jakým zatěžovatelem? To je zásadní údaj. Mrkněte do ČSN EN 60034-1, čl. 4 a 5.

Podle mě navrhl motor 18.5kW v režimu S3, protože by pro režim S1 potřeboval výkonnější.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Milos O.
« Odpověď #3 kdy: 25.01.2012, 09:38 »

rezim S3 je v podstate periodicky chod motoru, strucne receno: motor chvili jede-ohriva se a chvili nejede-chladi se...  prakticky je treba mensi motor, nez pro S1-trvaly chod...dulezit e je, aby se motor neprehral na dpovolenou mez behem doby v zatezi... obvykle se uvadi i doba zateze, treba S3-40% apod...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Karel Novák II
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 25.01.2012, 14:49 »

Děkuji všem za reakce. Rád bych tedy upřesnil dotaz. Pokud požadujeme motor v režimu S3-40%=18,5kW. Jak vypočítám výkon motoru v režimu S1?. Bude odpovídající 15kW-S1?

Děkuji za radu
Karel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Š. Svejkovský
Zaměstnanec - projektant
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize.


WWW
« Odpověď #5 kdy: 25.01.2012, 16:42 »

Ten motor má být zatížen trvale?

Jestli jsem to správně pochopil, strojní projektant předpokládá režim se zatěžovatelem 40%. Na to spočítal motor. Vy chcete změnit režim stroje na 100%?

Jsem přesvědčený, že je to úloha pro toho strojního konstruktéra, protože neznáme požadovaný výkon na hřídeli toho motoru. Ten je klíčový pro návrh.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1B
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 25.01.2012, 17:17 »

Pokud vám konstruktér navrhl elektromotor 18,5 kW v režimu provozování S3, tak tam máte dát obyčejný elektromotor 18,5 kW a máte ho zatěžovat v režimu S3.
Jak jste přišel na myšlenku dát tam elektromotor o menším výkonu?
Pokud by jste chtěl poháněný stroj zatěžovat trvale, musíte tam dát větší elektromotor než konstruktér navrhl.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Josef Dolejšek
*
Offline Offline



Důchodce, ale stále ještě příležitostný projektant


« Odpověď #7 kdy: 25.01.2012, 18:24 »

Tuším s jakým problémem se původní tazatel potýká. Kdysi vyráběl MEZ Frenštát speciální jeřábové motory (myslím, že to byla řada "P"), u kterých se dala přímo v katalogu odečíst potřebná velikost pro zatížení S3-40% nebo S3-60% atd. (ta procenta jsou důležitá - udávají dobu, kdy je motor v chodu - zbytek do 100% motor stojí). Ostatní typy motorů mají v katalogu uvedené hodnoty jen pro zatížení S1 a na S3 se musí přepočítat. A to je problém.
Zjednodušeně se dá říct, že když motor 4 min běží a pak 6 min stojí, tak se během doby stání stačit uchladit a dal by se tedy použít motor o menším výkonu pro S1, než vypočtený pro S3-40%. Ale pozor. Musí se uvážit že menší motor má i menší kroutící moment a musí se kontrolovat, zda vůbec to poháněné zařízení rozběhne.
Setkal jsem se i s opačným extrémem, že motor 4 sec běžel a 6 sec stál. Z těch 4 vteřin se 3 vteřiny rozbíhal. Při rozběhu se silně ohříval, takže se za těch 6 sec se nestačil ochladit a museli jsme použít motor pro S1 větší, než ten původně vypočtený pro S3-40%.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kalina Jiří
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 26.01.2012, 07:45 »

Mám dojem, že si pan Karel Novák II myslí, že když mu konstruktér navrhl elektromotor 18,5 kW v režimu S3/40%, takže mu poháněné zařízení zatěžuje motor pouze na 40% a proto může použít elektromotor menší.
Takhle to ale není. MUSÍTE VE SVÉM SOUSTROJÍ POUŽÍT ELEKTROMOTOR O VÝKONU 18,5 kW a VĚTŠÍ!
Pokud dáte menší, zhoršujete si poze zatižitelnost elektromotoru (takže bude například pouze 10% chodu a 90% stání motoru), pokud se vám elektromotor vzhledem k přetížení vůbec roztočí na jmenovité otáčky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #9 kdy: 26.01.2012, 12:17 »

Vážený pane Karle Nováku II,
 motor 18,5kW v režimu S1 má na hřídeli výkon 18,5kW - - ale může jej mít trvale.
Motor  18,5kW v režimu S3 má na hřídeli výkon 18,5kW - ale může jej mít jenom krátkou dobu.

Motor 18,5kW v režimu S3 nelze tedy nahradit slabším motorem pro režim S1.

Například - motory pro pohon roletových vrat (třeba trubkový motor) musí ty vrata zdvihnout - např je ten motor pro konkrétní vrata dimenzovaný pro S3 100W.
V kategorii S3 zdvihne vrata jen 4x denně (u domácí garáže), mezitím se chladí.
Když si tam dáte motor, který má 40W S1 ale i když může běžet trvale, protože je S1, vrata nezdvihne ani si neškrtne.

Motory 18,5kW se zatěžovatelem S1 i S3 tedy dávají na hřídeli stejný výkon 18,5kW.

Pokud projektant požaduje motor 18,5kW, musí mít motor 18,5kW a více ať je v jakékoliv třídě S.
Motory S1 a S3 se v podstatě liší jen velikostí proudové hustoty ve vinutí. S3 má méně mědi, je vinutý tenším vodičem, více se otepluje, nestačí se sám při běhu uchladit, má vyšší vlastní ztráty.
Ale je levnější a při vhodné konstrukci magnetického obvodu může být lehči a menší. Ne že by měl menší průřez ve vzduchové mezeře, ale může mít menší objem železa, protože stačí menší prostor pro cívky. Motory S3 jsou tedy speciálně konstruované, nejedná se o úpravu S1.
A speciální konstrukce se vyplatí u motorů s velkou sériovostí výroby, nebo u speciálního použití.
Příkladem jsou trubkové motory pro rolety a vrata, jeřábové motory, motory pro otevírání zámků automobilů...
 
Jestliže pro Vaše pohony neseženete speciální motory, musíte tam dát motory 18,5 S1 a 30kW S1 (ale nemusí se tam vejít mechanicky).
Jestli ty motory nevypínají a běží trvale a jen 40% času zaberou, budou 60% času zdrojem jaloviny. Pak se je vyplatí napájet frekvenčním měničem, který automaticky snižuje magnetizaci podle zatížení (ECONOMIC mode atd.) ať jsou S1 nebo S3.  

 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jozef BABJAK
« Odpověď #10 kdy: 26.01.2012, 13:18 »

Ako je definovaný prerušovaný chod? Je zrejmé, že 40% zaťaženie je, ak motor 4 hodiny ide, 6 hodín stojí, aj ak sú to minúty, aj ak sú to - ako bolo uvedené vyššie - sekundy. Pritom oba krajné extrémy asi nebudú typickým prípadom. V prvom prípade sa odľahčený motor s konštrukciou pre S3 bezpečne stihne prehriať, zatiaľ čo posledný prípad bude snáď najhorší zo všetkých, lebo motor sa bude prakticky neustále rozbiehať.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 26.01.2012, 14:35 »

Ako je definovaný prerušovaný chod? Je zrejmé, že 40% zaťaženie je, ak motor 4 hodiny ide, 6 hodín stojí, aj ak sú to minúty, aj ak sú to - ako bolo uvedené vyššie - sekundy.

Maximálnu dobu chodu spravidla určuje výrobca motoru a býva uvedená na štítku. Prevažne sú to sekundy alebo minúty, nie hodiny.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.236 sekund, 22 dotazů.