Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast definic pojmů
| | |-+  Jaký je princip reverzace motoru 230V?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaký je princip reverzace motoru 230V?  (Přečteno 15253 krát)
Jan Nevoda
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« kdy: 31.03.2011, 16:48 »

Dostal se mě do rukou motor z jeřábu-kladky na 230V s rozlámaným krytím ovládací tlačítkové skřínky.
(samo ovládání doposud funguje)Ale nové ovládaní je bez potřebného kondenzátoru a prostoru na něj.
Původní ovládání je tvořeno předřazeným dvojpolovým Stop tlačítkem a dvě tlačítka na reverz jsou dva spřažené střídavé přepínače.(v podstatě dva schodištáky)
Vše je doplněno velkým kondenzátorem, který je však prokazatelně oboupolově připojován jen na jeden směr otáčení, na druhý směr je sepnut nesmyslně jen jeden pol kondíku.
Dvojpolový přívod jde přes Stop tlačítko na středové přepínací kontakty - dvojtý střídavý přepínač.
Krajní kontakty jednoho střídavého přepínače jsou vzájemně propojeny na a napojeny na jeden pol kondíku.
U druhého střídavého přepínače jsou krajní kontakty odvody a jeden z kontaktů je napojen na druhý pol kondíku.
Není mi jasný princip reverzace tohoto motoru 230V.
Je snad použito druhé pomocné vinutí motoru nebo stačí pro změnu směru sepnout nebo nesepnout oboupolově kondík?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 01.04.2011, 08:53 »

Pokud je to motor, který má 3 vinutí, je použitelný pro 3f napájení nebo pro 1f napájení s rozběhovým kondenzátorem, musí být kondenzátor pro oba směry otáčení.
Kondenzátor vytváří pomocnou fázi pro rozběh. Může být připojen trvale, nebo může být spínán jen pro rozběh. Spínání může být odvozeno od otáček motoru nebo existuje i možnost připojovat kondenzátor při větším proudu motorem (stojící motor nebo klesající otáčky)

Nemáte nějakou fotku, schéma,... 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 01.04.2011, 09:39 »

Základný princíp reverzu motora na 230V je na pripojenom obrázku. Vinutia by mali byť rovnocenné.

Vo vašom prípade - žeriav - je možné očakávať aj elektromagneti ckú brzdu, ktorá bude tiež pripojené niekam ku napájaniu motora. To sú ďalšie vodiče, ktoré treba nájsť alebo vylúčiť zo zapojenia.


* Reverz_230V.JPG (9.61 KB, 512x384 - prohlédnuto 2287 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
František Janeček
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 01.04.2011, 10:25 »

Elektromagneti cká brzda nemusí být nutně použita, někteří výrobci používají u těchto malých zdvihadel kuželový rotor motoru a ten je při zapnutí mechanicky vtažen do statoru a tento pohyb se používá k odbrždění.Spíš bych hledal ještě zdvihový koncový vypinač.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Nevoda
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 01.04.2011, 16:51 »

Na obrázku je nakreslen jen dvojtý spřažený střídavý přepínač.Střed ový-prostření pár je přepínací kontakt a druhá možnost přepnutí je zobrazena slabě čárkovaně.Dle předchozího obrázku kolegy tady ve vláknu  nějak pořád není jasný princip reverzace dle tohoto zapojení, vůbec tomu neodpovídá.Pří vod je prokazatelně přes nenakreslené dvojpolové Stop tlačítko a odvody jsou tudíž už jen dva a kam jinam by šly než na cívky motoru.
Vše měřeno a popsáno dle skutečného stavu ve spínacím ovladači a kladka 1000W takto normálně reverzuje a chodí.
Ve víčku motoru není nakreslen přepínač jen napojení brzdy a koncáku.


* skenovat0002.jpg (169.62 KB, 2375x2819 - prohlédnuto 2072 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 04.04.2011, 23:50 »

a odvody jsou tudíž už jen dva a kam jinam by šly než na cívky motoru.


Šli by na cievky motoru alebo idú na cievky motoru? To by ste si mal poriadne preveriť. Podľa vašej schémy ide motor iba na jednu cievku v sérii s kondenzátorom, prípadne na dve cievky a kondenzátor v sérii. A to je podľa môjho skromného názoru buď chyba v schéme alebo nezmysel. Motor musí bežať s dvoma cievkami - jedna je hlavná a je napájaná priamo zo siete a druhá je pomocná a je napájaná cez kondenzátor, ktorý robí fázový posun, aby sa motor mohol točiť.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.038 sekund, 22 dotazů.