Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Proč se např. v USA používá frekvence 60 a v Evropě 50Hz?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč se např. v USA používá frekvence 60 a v Evropě 50Hz?  (Přečteno 31510 krát)
Kadel
« kdy: 30.11.2008, 13:08 »

Proč se např. v USA používá frekvence 60 a v Evropě 50 Hz?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Vladimír Štemberg
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 30.11.2008, 19:24 »

Z technického hlediska nemá použití frekvence 50 nebo 60 Hz žádné podstatné výhody nebo nevýhody. Vyšší frekvence umožňuje stavět stroje menší, asynchronní motory se točí rychleji, ale zase jsou větší ztráty v železe. Rozdíly ale nejsou podstatné.
Roli hrál historický vývoj. Když se koncem 19. století začínala používat elektrická energie, každá elektrárna dodávala proud jen pro své okolí. Žádné normy zpočátku neexistovaly, a tak si každý zvolil napětí i kmitočet zcela libovolně (ovšem v rozumných mezích, rozvádět např. napětí 12 V po celém městě při rozumných ztrátách nejde, přivádět napětí 10 kV k žárovce na nočním stolku je také nesmysl),  každý používal i jiný typ zásuvky. Použití jiného napětí mělo pro majitele elektrárny i určité výhody: pokud dodávám někomu elektřinu jiného napětí než všichni ostatní, musí zákazník u mne kupovat nejen elektřinu, ale i žárovky a ostatní spotřebiče. Vzniklo tak velké množství lokálních sítí o napětí obvykle 100 až 240V, některé střídavé, některé stejnosměrné.
Ve 20. století se rozvodné sítě postupně zvětšovaly, proud do stejné sítě dodávalo více elektráren v různých lokalitách, a postupně došlo ke spojení všech sítí na území státu a pak i na mezinárodní úrovni. Bylo tedy nutné kmitočet, soustavy i napětí postupně sjednotit. Vše se normalizovalo, všichni výrobci se museli přizpůsobit, jinak by je konkurence převálcovala. V rámci Evropy se tedy používá stejné napětí i frekvence, v současné době se sjednocují i zásuvky. Většina evropských států používá (nebo začíná používat) jeden ze dvou systémů zásuvek, do obou jde ale stejná vidlice.
Stejná byla situace i v Americe. I tam postupně vznikla jednotná energetická síť se stejným napětím i kmitočtem, ovšem poněkud jiným, než v Evropě. Protože evropská a americká energetická soustava není propojená, nebylo nutné parametry sjednocovat a zřejmě to nelze očekávat ani v budoucnosti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Bernard
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 30.11.2008, 21:11 »

Zásuvky se sjednocují již několik desetiletí. A ještě několik desetiletí (možná staletí) to bude určitě trvat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
praktik
« Odpověď #3 kdy: 01.12.2008, 17:10 »

A protože Amerika používá 60Hz,motory se točí rychleji tak je daleko dál než Evropa. ?? Kroutím očima Vyplazuji jazyk
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin15654
« Odpověď #4 kdy: 01.12.2008, 17:18 »

A protože Amerika používá 60Hz,motory se točí rychleji tak je daleko dál než Evropa. ?? Kroutím očima Vyplazuji jazyk

A jak vysvětlíš, že v Rakousku se pro trakci používá 16 2/3 Hz a taky jim to jezdí a shodou okolností mnohem rychleji než v ČR i USA Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 01.12.2008, 20:27 »

A jak vysvětlíš, že v Rakousku se pro trakci používá 16 2/3 Hz a taky jim to jezdí a shodou okolností mnohem rychleji než v ČR i USA Smích
To bude tím, že nepoužívají elektřinu z jaderných elektráren  Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #6 kdy: 02.12.2008, 06:54 »

A největší mazec mají v Japonsku. Půlka jede na 50Hz a půlka na 60Hz. A to i v rámci jednoho ostrova.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Petr Škach
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 02.12.2008, 06:57 »

A jak vysvětlíš, že v Rakousku se pro trakci používá 16 2/3 Hz a taky jim to jezdí a shodou okolností mnohem rychleji než v ČR i USA Smích
16 2/3 Hz se zavedlo hlavně z těchto důvodů:
- je to střídavé napětí, takže bylo možno na mašinách použít transformátory a napětí v troleji zvýšit (a tím snížit ztráty ve vedení)
- takto nízký kmitočet bylo možné připojit na motory bez usměrňovačů
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Vítězslav Vaněk
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 02.12.2008, 17:50 »

[date=1228197461]
tr)
- takto nízký kmitočet bylo možné připojit na motory bez usměrňovačů
[
/quote]To se používají opravdu stejnosměrné motory,to jsem netušil? Kroutím očima
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Sláva
Petr Škach
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 02.12.2008, 19:05 »

To se používají opravdu stejnosměrné motory,to jsem netušil? Kroutím očima

V době, kdy se s elektrickou trakcí začínalo, tak ano. Dnes už je technika někde jinde.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #10 kdy: 03.12.2008, 12:10 »

16 2/3 Hz se zavedlo hlavně z těchto důvodů:
- je to střídavé napětí, takže bylo možno na mašinách použít transformátory a napětí v troleji zvýšit (a tím snížit ztráty ve vedení)
- takto nízký kmitočet bylo možné připojit na motory bez usměrňovačů
Trochu bych ještě upřesnil - možné připojit na na trakční sériové komutátorové motory bez použití usměrňovačů. Při 50Hz jsou u trakčních sériových střídavých motorů neskutečné problémy s komutací, takže se nemohou točit rychle. A čím máte více vysootáčkovějš í motor, tím je na jednotku objemu a hmotnosti výkonnější. Což je u jakékoliv trakce důležité, aby bylo motor na jednotku výkonu co nejlehčí a u železnice aby byl tlapový trakční motor i s podvozkem odpružitelný.
(Kupodivu nejlépe na tom jsou v tomto parametru právě trakční stejnosměrné sériové motory.  Dnešní moderní asynchronní trakční motory s tomto parametru tak dobré ještě nejsou, mají zase ohromnou výhodu jinou - jsou prakticky bezúdržbové.)
A 16 2/3 Hz byl ještě kmitočet, který se dal ještě transformovat s trafem na lokomotivě sice tak 30tunovým, ale šlo to. Další výhoda byla výroba jednofázového napětí z trojfázového při symetrické zátěži napájecí trojfázové sítě. Nezanedbatelná byla možnost rekuperace do vlastní sítě železnic s kmitočtem 16 2/3Hz - to se hodilo u hornatých alpských  železnic.
Svým způsobem to bylo tehdy geniální technické řešení. Nutné si je uvědomit, že v době vzniku byly Hi tech stacionární rtuťové usměrňovače jimž dělal zle od žaludku jakýkoliv pohyb, vyžadovaly prakticky stálé čerpání vakua a hrozily detonací pri zpětném zápalu.
Dnes díky výkonovým polovodičovým usměrňovačům a střídačům,  je v mnoha směrech 50Hz lepší, ale jeho jednofázovost sebou nese mnoho problémů od bludných proudů po nutnost napájení zabezpečovací techniky jiným kmitočtem, energetický tranzit při přejezdu lokomotiv z úseku do úseku atd.
http://www.k-report.net/clanky/stahovacky-prezitek-nebo-nutnost/?kapitola=3

A jak vysvětlíš, že v Rakousku se pro trakci používá 16 2/3 Hz a taky jim to jezdí a shodou okolností mnohem rychleji než v ČR i USA Smích
Takže 16 2/3 Hz nejsou měřítkem možnosti větší rychlosti jízdy.
Pokud byste srovnali sériový komutátorový trakční motor pro ss proud, ten by se mohl točit nejrychleji, pak o něco pomaleji by jel sériový střídavý komutátorový trakční motor pro 16 2/3Hz a nejpomaleji by se mohl točit sériový střídavý komutátorový trakční motor pro 50 a ještě pomaleji pro 60Hz. Navíc tato závislost není lineární.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jirka111
« Odpověď #11 kdy: 14.01.2009, 23:26 »

Článek na toto téma vyšel loni v Elektrotechnic e v praxi.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.054 sekund, 22 dotazů.